Oost in Bedrijf

Rolf Selling nieuwe eigenaar MotoPort Amsterdam

Passie voor motorfietsen is hem met de paplepel ingegoten. En nu is Rolf Selling dus de nieuwe eigenaar van een motorzaak, MotoPort Amsterdam. Beslist geen toeval, zegt hij. Zijn opa Henk richtte de zaak destijds op. En zijn vader werd benoemd tot Nederlands motorsporter van de eeuw. “Motorbeleving in de breedste zin van het woord, daar gaan we voor.”

De glimlach is bijna niet van zijn gezicht te krijgen. Ook vader Frits, die met moeder Corrie in de koffiehoek is aangeschoven, kan zijn trots nauwelijks verbergen. Voor de 82-jarige motorsportheld voelt het alsof de orde in het universum is hersteld. Het was tenslotte zijn vader Henk die de Amsterdamse motorzaak heeft opgericht. “In 1946 was dat, een rijwielstalling in de Kromme Mijdrechtstraat. Mijn broer en ik gingen daar ook werken,” herinnert Frits zich. “Er kwam een winkel bij en we gingen ook motorfietsen verkopen. Van lieverlee veranderde het bedrijf in een motorstalling en motorbedrijf. Ik ben er in 1960 uitgestapt. Mijn broer is met het bedrijf doorgegaan, later zijn zoon Maurice. Ik ben nog Greeves fabrieksrijder geworden en heb twee jaar in Engeland bij Greeves gewerkt.”

Motorsporter van de eeuw
Frits Selling had intussen de nodige faam opgebouwd als motorsporter, ook geïnspireerd door zijn vader. “Mijn vader was gek op motorrijden. Hij heeft in 1936 de Zuid-Holland Grensrit gereden. In 1946 reed hij een zijspancross in Duinrell. Hij had in het Olympisch stadion een werkplaatsje voor gangmaakmotoren, voor de wielersport. Dat waren 60cc Motobecanes. Daar reed ik op mijn twaalfde al op rond, op de wielerbaan. We volgden ook de wedstrijden. Ik reed met mijn broer op een 100cc JLO naar Assen, waar we Dick Renooy ontmoetten. Toen wilde ik ook gaan racen, maar ik vond de cross aantrekkelijker. Al hadden we toen geen echte offroad-motoren, zoals nu. We reden met aangepaste wegmotoren. We waren al blij als we één terreinband op de motor hadden,” lacht Frits, die zijn eerste zesdaagse in 1956 reed, op een Zündapp. “We waren daar dealer van, daarom kreeg ik er een van de importeur voor de betrouwbaarheidsritten. In 1956 werd ik gevraagd voor het Vaas Team. We wonnen daarmee de Zilveren Vaas.”
Dat was niet het laatste succes van de Amsterdamse motorliefhebber. Hij werd zes keer Nederlands kampioen motorcross, zeven keer Nederlands kampioen betrouwbaarheidsritten en hij won tien maal een gouden medaille in de internationale zesdaagses. Daarvoor werd hem zowel in 1957, 1961 en 1962 de Hans de Beaufort-beker toegekend, terwijl Frits Selling in het jaar 2000 zelfs werd uitgeroepen tot de Nederlandse motorsporter van de eeuw!

IT-wereld
Dat je als zoon van een legende besmet raakt met het ‘motorvirus’, zal niemand verbazen. “Ik heb de eerste dertien jaar van mijn leven boven de motorzaak gewoond. Daar heb ik Fred ook leren kennen. Die kwam in 1972 als monteur in dienst en hij werkt hier nu nog steeds,” vertelt Rolf, zelf ook geen onverdienstelijk motorsporter. “Ik heb gecrost en enduro gereden, maar niet op het niveau van mijn vader. Ik heb wel aan zeven zesdaagses meegedaan, die heb ik allemaal uitgereden. Eenmaal goud, vijf maal zilver en eenmaal brons. Ik heb zelfs mijn zesdaagsemotor van 1993 nog. Maar daar rijden mijn twee zonen nu meer op dan ik.”

Ondanks de passie besloot Rolf aanvankelijk tot een carrière in een heel andere richting. Hij deed HTS informatietechniek, en volgde een MBA-studie aan de Erasmus Universiteit. “Tot een paar maanden geleden werkte ik nog in de IT, als consultant voor grote bedrijven. Het ging vooral om servicemanagement, om mensen en processen. Wat dat betreft past het prima bij het werk in een motorzaak. Ook daar gaat het immers om goede service en goed advies.”

Passie
Een paar maanden geleden besloot Rolf om samen met zijn verloofde Annelies het roer om te gooien. Hij ging praten met Simon de Vries van MotoPort Wormerveer, die de laatste jaren ook de Amsterdamse vestiging onder zijn hoede had. Na goede gesprekken volgde de deal.
“We vielen bijna van onze stoelen toen we het hoorden,” aldus Frits en Corrie. “We wisten wel dat hij die wens had, maar om het dan ook te doen… Zeker als je een goede baan hebt is het een hele stap.” Rolf: “Ik heb tien jaar adviesklussen gedaan, ik was toe aan een nieuwe uitdaging. En wat kun je dan beter doen dan toegeven aan je passie? Het is een genot om de hele dag over motorfietsen te kunnen praten met mensen die er ook wat mee hebben. Zeker als je dan ook nog het bedrijf kunt overnemen dat je opa heeft opgericht. Maar het is een hele stap, die ik zet met mijn verloofde, Annelies van Zanten. Zij is operationeel directeur van een IT-bedrijf en blijft dat voorlopig doen. Maar op zaterdagen werkt ze met veel plezier in onze motorzaak.”

Speerpunten
Rolf ziet het als een groot voordeel dat hij als IT-specialist heeft gewerkt. “Je hebt een andere kijk op zaken doen, op dienstverlening en op marketing dan wanneer je uit de techniek komt. Dat zullen klanten in de toekomst wel gaan merken. We gaan daarnaast ook veel meer doen met sociale media. We zullen ook de verhuuractiviteiten intensiveren en ons aanpassen aan de manier waarop klanten het motorrijden beleven. We gaan MotoPort Amsterdam groter en breder neerzetten. We gaan voor motorbeleving in de breedste zin van het woord!”

Lees ook:
Elektrische motorfiets heeft toekomst (01-05-2013)

1 Reactie

  1. Rolf en Annalies hallo.
    gisteren was je pa en moe hier
    Hebben natuurlijk over de zaak van van jullie gehad, wat zijn ze tros, en terecht, wij wensen jullie veel succes met je nieuwe aanpak.
    Hartelijke groeten van Theo en Tonny de Vries

Comments are closed.