Nieuws

Precisiewerk op de vierkante centimeter: brug Oostelijke Ontsluiting IJburg over kanaal geplaatst

Daar ligt-ie, precies op zijn plek. De gigantische boog van de nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal, onderdeel van de Oostelijke Ontsluiting IJburg. Een heel belangrijke stap in de aanleg van deze nieuwe (tweede) weg van en naar de Amsterdamse nieuwbouwwijk. Het ziet er vanzelfsprekend uit. Toch ging een minutieuze operatie aan vooraf.

Maanden van plannen, meten, rekenen en samenwerken. Door opdrachtgever Projectbureau IJburg, Ingenieursbureau Amsterdam, gemeente Diemen, de aannemerscombinatie Brug 2007. Maar ook partijen als Nuon, Tennet en Rijkswaterstaat zijn intensief betrokken. En bijna allemaal waren ze zaterdag 15 september aanwezig. Want toen werd de boog over het kanaal ‘geplaatst’.

Spannend? “Jawel, dit is spannend,” zegt Jasper Tetteroo van IBA. Zo’n gigantische brug – 3 miljoen kilo, 150 meter overspanning – til je niet zomaar even over het water. Zoiets groots, daar is anderhalf jaar naartoe gewerkt.”

Ga maar na. Nadat de enorme brugdelen stuk voor stuk vanuit België werden aangevaren is op het kleine terrein van Nuon (aan de IJburgzijde van het kanaal) eerst de boogconstructie in elkaar gelast. Geen makkelijke klus, gezien de 380.000 volt aan hoogspanningskabels in de lucht rondom. Toen de hoogste boog gemonteerd moest, ging de stroom eraf. Dat is maanden van te voren zo gepland.

Contractmatig wordt de exercitie begeleid door het IBA. “Maar,” benadrukt Tetteroo, “de aannemers van brug 2007 doen hier op de bouwplaats het echte werk.” Onder de supervisie van de Belgische Line Rigo is de Uyllanderbrug, want zo heet hij, opgevijzeld tot 8 meter boven de grond. En daarna op heel zware wielen gezet en stukje voor stukje naar de juiste plaats gereden.

Dat is het lastigste gedeelte, het verplaatsen. Om de brug over het kanaal te krijgen, moest-ie op een ponton worden gezet. “Daarna varen, richting Diemen. Om de brug daar vervolgens heel voorzichtig op zijn exacte plek te laten zakken.”

Er is dan wel even blijdschap op de kade. Maar klaar is het nog niet. De komende maanden worden de enorme aanbruggen naar het terrein getransporteerd. Daarna wordt nog eens 30 centimeter betondek op de brug gestort. Het bekistingssysteem – de ‘vloer’ waarin het loeizware beton wordt gegoten – is van met glasvezel versterkte kunststof. En dat is nog nooit eerder ergens op deze manier toegepast. “Alles is doorgerekend, alles klopt. Maar we juichen pas in 2013, als de brug echt af is.”

Op de achtergrond varen de schepen over het Amsterdam-Rijnkanaal, zoals altijd zo’n 350 per dag. Maar niet op 15 september. Want toen werd de boog over het water gehangen.

Architect Wim Quist, ook een trotse toeschouwer, kijkt nog een keertje om. “In 2014, dan rijen we.”

Bekijk hier de animatie (IBA) van de plaatsing en afwerking Uyllanderbrug

Uyllanderbrug in cijfers Hoogte: 24 meter / Lengte: 150 meter / Breedte: 30 meter / Betondek: 4.000 m2 / Doorvaarthoogte: 9,8 meter / Gewicht: 45 miljoen kilo

Lees ook:
Oostelijke Ontsluiting IJburg op schema (22-03-2012)
IJburg krijgt zijn weg naar het oosten (26-05-2011)