Nieuws

Mindfulness op school: ‘Kinderen voelen aan dat ze dit nodig hebben om tot rust te komen’

Kun je vierhonderd basisschoolleerlingen muisstil krijgen? Onmogelijk, zou je zeggen, maar op de Willibrordschool weten ze hoe je dat doet. Een aantal jaar geleden volgden enkele leerkrachten een mindfulnesstraining. Een van hen paste de technieken toe in haar klas en het effect op de groep was zo positief dat besloten werd om de hele school – leerkrachten én leerlingen – vertrouwd te maken met mindfulness. 

De Willibrordschool op IJburg is sinds kort officieel een Mindful School, de vierde van Nederland. Bijna het hele team heeft inmiddels een mindfulnesstraining gevolgd, en ook de kinderen zijn vertrouwd met de basistechnieken. Vanaf nu volgen alle leerlingen jaarlijks een aandachttraining. De kinderen worden zich hierdoor meer bewust van hun emoties en gevoelens, ervaren meer rust en kunnen zich beter concentreren.

Het gekwetter in de centrale hal verstomt als juf Mirjam het woord neemt voor de Mindful Challenge, een meditatie met de voltallige school. De kinderen zitten op de trappen en staan langs de balustrades. Ze luisteren naar wat de juf vertelt en richten hun aandacht naar binnen. Sommigen sluiten er zelfs hun ogen bij.
Na de oefening reikt Eline Snel, schrijver van de bestseller Stilzitten als een kikkerdie op school veel wordt gebruikt, de Mindful School-plaquette uit aan directeur Ellen Scheermeijer, die maar wat trots is op ‘haar’ kinderen.

Later spreekt Snel in de aula de ouders en het team toe. “Het leven gaat als een sneltrein, we moeten leren om ook af en toe stil te staan. Elke school zou hier aandacht aan moeten besteden, want het helpt echt. Het geeft rust en vertrouwen.”
Een leerkracht vertelt: “De kleuters vonden het aanvankelijk moeilijk om hun aandacht naar binnen te richten. Maar nu willen ze niet meer zonder. Soms komen ze me na een oefening een knuffel geven.”

Filosoof Stine Jensen sluit de ochtend af met een lezing. Voor één van haar boeken verzamelde ze opvoedkundige tips van kinderen voor ‘probleemouders’ en de zaal grinnikt besmuikt als er een paar de revue passeren. Dit sluit mooi aan bij de volgende stap in het proces: nu mindfulness stevig in het curriculum verankerd is, krijgen ook ouders de kans om via school een training te volgen rond opvoeding of stressreductie. De inzichten die ze daarmee opdoen kunnen ze toepassen in hun eigen gezin.