Nieuws

IJburg Mobiel tegen de file

Over een ijzersterke twitterlobby – “Tweetup in N.A.P., om 20.00 uur op 29 november.” Zo ging het bericht de ruimte in. En zo zaten ze aan tafel, met – uiteraard – ‘de twitterende politiek’. Die avond praatte twitternetwerkgroep IJburg Mobiel met Marianne Poot (VVD) en Jan-Bert Vroege (D66) over mogelijke oplossingen voor de IJburgfile. Die de fervente IJburgtwitteraars namelijk allang met elkaar uitgedacht hebben. Hadden ze alle tijd voor, want ze stonden toch in de file.

‘Ze’ zijn IJburgers met illustere twitteraliassen als Chielemans, Agterhuis, Bobsgrid. Hun communicatie verliep tot voor kort bijna uitsluitend via het sociale netwerk. Altijd gekoppeld aan steekwoorden als #ijburgfile en #janhoekfile. Vandaag laat IJburg Mobiel van zich horen in de Brug.

Burgerparticipatie 2.0

Door Michiel Bonte

Twitteren… al eens van gehoord? Zomaar aan andere twitteraars vertellen wat je vindt en wat je doet. De een vindt het leuk, de ander vindt het onzin. Op IJburg heeft het in ieder geval een groep bewoners bij elkaar gebracht die eenzelfde probleem ondervinden en daar dagelijks over twitteren: ‘de jan hoekfile’. Een van de betere voorbeelden van de bestuurlijke dwaling in Amsterdam. Die ene rijbaan op de Enneüs Heermabrug die ons iedere dag het eiland op en af moet krijgen en die zorgt voor veel fileleed en vertragingen. Genoemd naar GroenLinks-wethouder Jan Hoek die één rijbaan wel genoeg vond. Als voorstander van de maakbare samenleving dacht Hoek dat IJburg als vanzelf een groene en autoluwe woonwijk zou worden. Maar mede door de hoge vierkante meterprijzen zijn er relatief veel tweeverdieners neergestreken die iedere dag met de auto richting werk moeten, en voor wie het openbaar vervoer bepaald geen goed alternatief is.

Al twitterend vonden ze elkaar, agterhuis, chielemans, bobsgrid, jerrylieveld, reijenga, bouwmanen, sebsoft – en IJburg Mobiel was geboren. Ze spraken een keer af bij N.A.P., bouwden een website waarop veel informatie geplaatst werd en zochten contact met twitterende politici van de stadsdeelraad en de centrale stad.

Met succes, want de ‘Jan Hoekfile’ staat inmiddels onuitwisbaar op de politieke agenda. Onlangs ging er via stadsdeelwethouder Jeroen van Spijk een brief naar Eric Wiebes – de verantwoordelijk wethouder van de Centrale Stad. In die brief worden oplossingen aangedragen voor het fileleed op de korte én op de lange termijn.

Verschillende acties zijn inmiddels uitgevoerd of staan gepland. Zo zijn de zogenoemde groentijden van stoplichten aangepast ten faveure van de automobilisten die ’s ochtends het eiland af willen, en ’s avonds precies andersom. Binnenkort wordt de uitvoegstrook S114 op de ringweg A10 in de richting van IJburg verlengd. Zo worden gevaarlijke situaties voorkomen die ontstaan door auto’s die laat invoegen. Tegelijkertijd wordt de doorstroom van verkeer bevorderd dat bij de afrit niet naar IJburg, maar richting de Piet Heintunnel wil.

Voor de lange termijn zijn ook oplossingen aangedragen. Zoals het aanpassen van de voorrangssituatie van de tram ten opzichte van automobilisten bij het stoplicht vlak voor Blok 4, op de plek waar de trambaan de IJburglaan kruist. Verder zou er gekeken kunnen worden naar de aanleg van extra rijstroken op de IJburglaan ter hoogte van Steigereiland. Of naar het inzetten van de nu ongebruikte, maar wel beschikbare strook aan de zuidkant van de Heermabrug. Deze zou dienst kunnen doen als extra afrit, om de automobilisten vanaf de ring direct richting Steigereiland te leiden.

Ten slotte de belangrijkste oplossing. Wanneer de Enneüs Heermabrug wordt verbreed –zodat er twee rijstroken ontstaan – zal daarmee het groeiende aantal automobilisten pas echt kunnen worden opgevangen. Want niet alleen zal de drukte op de IJburgse wegen toenemen door de afronding van de bouw op IJburg 1 en de komst van IJburg 2, ook zal het sluipverkeer nog eens toenemen als straks de definitieve oostelijke ontsluiting op de A9 in gebruik is genomen.

IJburg Mobiel zal zich blijven inzetten om de bereikbaarheid en mobiliteit van de IJburgers te verbeteren. Dat zal meestal online gebeuren, maar soms ook IRL (InRealLife) via tweetups in N.A.P. of via bijvoorbeeld het aanstaande politieke debat ‘IJburgDebat’ op 8 maart 2011.

Wil je meer weten over #janhoekfile, over de aantallen auto’s die passeren en nog veel meer, kijk dan op de website van IJburg Mobiel.