Nieuws

Boek over de roerige geschiedenis van Schellingwoude

Schellingwoude, leven op de scheiding van water en land heet het, en burgemeester Halsema schreef het voorwoord. Met water voor de deur en de volkstuinen in de rug, ingeklemd door de Zuiderzeeweg en de A10-Noord, heeft het intieme Schellingwoude veel te vertellen. Lees over de verdwenen middenstand, het wel en wee van de school, de kerk en de talrijke verenigingen, over de industrie aan de IJ-oever en hoe de watersnood van 1916 en de afsluiting van Zuiderzee het karakter van dit vissersdorp heeft veranderd. 

Over en weer waren de IJ-oevers al sinds 1872 te voet bereikbaar via de grootse Oranjesluizen en die over het Merwedekanaal. Maar de romantiek van het Schellingwouderbootje blijft, en een tochtje is steevast een onderdeel van schoolreisjes. Vele buitenlandse toeristen bekijken vanaf het water de drukke Amsterdamse haven. Tsaar Peter ging hen voor. 

In 1917 landen op het vliegkamp Schellingwoude aan de Zeeburgerzijde van het Buiten-IJ de eerste Nederlandse marinevliegers. Later volgen Italiaanse fascisten, Duitse generaals en andere belangrijke personen, zoals Charles Lindbergh die in 1933 met alle egards wordt ontvangen. Dit vliegkamp en de Oranjesluizen zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog van strategisch belang. 

Het dorp heeft op 7 mei 1945 zijn eigen schietincident tussen nog gewapende Duitsers en de Binnenlandse Strijdkrachten. Acht dagen na de bevrijding verhinderen Canadezen niet de executie wegens desertie van twee al krijgsgevangen genomen Duitse soldaten op het vliegkamp. 

Veel Schellingwouders hebben het HCAN voorzien van verhalen en fotomateriaal. De vijf schrijvers hebben daar dankbaar gebruik van gemaakt. Meer lezen? Zie www.hcan.nl.