Nieuws

GVB: ‘BUSLIJN 66 GOED ALTERNATIEF’

IJburg heeft vooralsnog slechts één ontsluitingsweg. Nogal ontoereikend. Automobilisten staan in de spits niet zelden in ellenlange files. Komt door die veel te smalle brug. Die ook nog eens moet worden gedeeld met tramlijn 26, sinds afgelopen zomer weliswaar de meest frequente, maar tegelijkertijd ook zeer kwetsbare OV-verbinding met ‘de stad’. Alternatieven zijn er niet. Buslijn 66 is nauwelijks een optie. Want die belandt in dezelfde IJburgfile. Toch? Zes vragen aan het GVB.

IJburg is ontworpen als autoluwe wijk. Met andere woorden: het openbaar vervoer zou er tiptop moeten zijn. Vindt u dat ook? Vindt u dat de verbinding met de stad anders of beter aangelegd had kunnen worden?

De gemeente Amsterdam is verantwoordelijk voor de infrastructuur in de stad. Het GVB verzorgt, in opdracht van de Stadsregio Amsterdam, het openbaar vervoer van en naar IJburg. Tramlijn 26 is een goede verbinding, maar ook een kwetsbare omdat er van en naar IJburg beperkte uitwijkmogelijkheden zijn. Sinds augustus 2009 rijdt bus 66 tussen IJburg en Station Bijlmer ArenA. Deze lijn biedt geen rechtstreekse verbinding met CS, maar reizigers kunnen op halte Ganzenhoef overstappen op de metro en bij Bijlmer ArenA de metro of trein nemen naar CS.

Is het mogelijk informatievoorziening op de perrons te realiseren, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn als de tram op zich laat wachten? Ik denk bijvoorbeeld aan een lichtkrant met actuele informatie.

Langs de route van lijn 26 is op iedere halte een digitale informatiedisplay waarop de reiziger kan zien hoeveel minuten het nog duurt voor de tram bij de halte zal zijn. Daarnaast zijn de haltes voorzien van een omroepinstallatie, waardoor het mogelijk is bij calamiteiten informatie door te geven aan de wachtende passagiers. Deze informatiemiddelen zijn niet altijd even goed ingezet. We hebben het proces aangescherpt, waardoor we nu reizigers beter en sneller van informatie kunnen voorzien bij een actuele storing.

Bij zo’n verstoring van de dienstregeling duurt het vaak lang voordat de eerste bus verschijnt. Tijdens de laatste storing zelfs anderhalf uur. Kan dat sneller? En is het mogelijk om in de buurt bussen te stallen die direct kunnen worden ingezet?

Bij een verstoring wordt gekeken naar de aard en de duur ervan. Soms weten we dat het niet al te lang zal duren en dan is het inzetten van vervangend vervoer niet nodig. Als er wel pendelbussen nodig zijn, dan bekijken we waar we zo snel mogelijk andere bussen vandaan kunnen halen zonder andere lijnen te verstoren. Materieel in de buurt stallen is geen oplossing; je moet ook chauffeurs hebben die de bussen gaan besturen. En bussen onnodig stil laten staan, kost geld. Overigens worden bij geplande werkzaamheden altijd pendelbussen ingezet.

Als er bussen worden ingezet, rijden die eerst helemaal naar het oosten. Als daar de mensen instappen, is er voor mensen bij de laatste haltes vaak al geen plek meer. Is daar iets op te verzinnen?

We proberen zoveel mogelijk reizigers mee te nemen door de pendelbussen op verschillende plekken te laten halteren. Dat wil zeggen: om zo snel mogelijk de ‘normale’ situatie te creëren, kan het gebeuren dat een pendelbus niet stopt bij een halte waar reizigers staan. Wij begrijpen dat dit kan leiden tot onbegrip. Maar zoals gezegd, er is een alternatief. Bus 66. Deze lijn heeft weliswaar geen rechtstreekse verbinding met CS, maar reizigers kunnen op Ganzenhoef overstappen op de metro of op Bijlmer ArenA de metro of trein pakken naar CS. 

Is het mogelijk een aantal bus- en tramlijnen uit Oost door te trekken naar IJburg? Of wellicht een veerpontje te laten varen van IJburg naar Oost?

De gemeente Amsterdam is verantwoordelijk voor de infrastructuur in de stad. Het GVB verzorgt, in opdracht van de Stadsregio Amsterdam, het openbaar vervoer van en naar IJburg. Het ontwikkelen van nieuwe of aangepaste routes gebeurt door de Stadsregio Amsterdam.

Ook voor het GVB zijn dit spannende tijden. Het kabinet wil het OV aanbesteden. Wat vindt het GVB hiervan?

Het kabinet denkt een kostenbesparing van 120 miljoen euro te kunnen realiseren door het openbaar vervoer in de drie grote steden openbaar aan te besteden. Experts geven aan dat een besparing van maximaal 50 miljoen euro haalbaar is. Anno 2010 zijn zowel GVB als de RET en HTM openbaarvervoerbedrijven die tegen marktconforme prijzen marktconforme prestaties leveren. De Stadsregio Amsterdam heeft het aanbestedingsproces voor de concessie Amsterdam zorgvuldig, transparant en marktconform doorlopen. Het GVB heeft de concessie verworven door een marktconform bod uit te brengen.