Nieuws

Geen extra geld uit Den Haag voor langere NZ-lijn

De kans lijkt uitgesloten dat Den Haag alsnog meer geld bijdraagt om de Noord/Zuid-lijn van Amsterdam naar Schiphol en Hoofddorp te verlengen. Omdat de kosten van het Zuidasdok hoger uitvallen, is een financieel tekort ontstaan. Amsterdam, Noord-Holland en het kabinet hebben afgesproken dat dit wordt verhaald op het budget voor de NZ-lijn.

Behalve de geschatte extra uitgaven van 600 tot 800 miljoen euro voor het Zuidasdok, een project waarbij een deel van de A10 wordt verlaagd voor uitbreiding van het aantal sporen en een groter station, waren er meer financiële tegenvallers voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hierdoor verlaagde het – inmiddels demissionaire – kabinet de bijdrage voor de verlenging van de NZ-lijn afgelopen najaar al met 1,7 miljard euro en bleef er nog ruim 900 miljoen euro over. De kosten van dit project waren geschat op ruim 3 miljard euro. Amsterdam, Noord-Holland, gebiedsontwikkelaars SADC en Schiphol zouden voor een derde van de kosten opdraaien. 

Verlenging van de NZ-lijn – met het Zuidasdok als startpunt – naar Badhoevedorp, Schiphol en Hoofddorp is volgens de gemeentes in het gebied, de provincie en de luchthaven essentieel om de stad en regio in de toekomst bereikbaar te houden. De bouw van het Zuidasdok liep door stijgende kosten van ruim 4 miljard euro ernstige vertraging op en lag jaren stil. 

In een reactie op het Haagse besluit de geldkraan deels dicht te draaien, opperde wethouders Melanie van der Horst (Verkeer) en Reinier van Dantzig (Stedelijke Ontwikkeling) af te zien van de Amsterdamse bijdrage aan het Zuidasdok. Stadsdeelcommissie Oost zinspeelde erop in dat geval het vrijgekomen geld te besteden aan een metrolijn naar Almere. Komende jaren worden in het gebied tussen IJburg en Almere (Amsterdam Bay Area), in rap tempo zo’n honderdduizend woningen gebouwd. Zowel Amsterdam, Almere en het Rijk hechten belang aan (metro)verbindingen in dit gebied. Vooralsnog wil Amsterdam met demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers in gesprek blijven. De gemeente hoopt op een vruchtbare samenwerking met het nieuwe kabinet.

Begin dit jaar bleek dat de Amsterdamse infrastructuur zwakke schakels heeft. Vanwege een gesprongen waterleiding reden er een halve week geen metro’s tussen het Centraal Station en Noord. In dezelfde periode raakte de aanlegsteiger op de Buiksloterweg beschadigd toen de kettingen van de ponton (drijvend plateau) braken. Behalve deze tijdelijk uitgevallen veerroute, voer het GVB door technische problemen ook niet tussen Sporenburg en Zeeburgereiland. Om vanuit Oost met de fiets, lopend of het ov naar Noord te gaan, was alleen de Amsterdamsebrug een alternatief.