Plein Theater
Muziek

Nieuwe Noten Amsterdam: Bass clarinet & dance

Op zondagmiddag 17 maart brengt Nieuwe Noten Amsterdam het concert “Bass clarinet & dance,” waarin basklarinettiste Fie Schouten en danseres Manuela Tessi de indrukwekkende compositie ‘Sela (Aire)’ van componist Margriet Hoenderdos tot leven brengen. Dit concert is niet alleen een eerbetoon aan Hoenderdos (1052-2010), maar verkent ook de symbiose van klank en beweging.

Manuela Tessi, geboren in Milaan en sinds 1999 in Nederland, verkent in haar bewegingsonderzoek de diepgaande relatie tussen muzikaliteit van beweging en geluid, met een focus op kinesthetische empathie. Fie Schouten, bekend om haar veelzijdigheid en liefde voor lage instrumenten, is een toonaangevende basklarinettiste die wereldwijd optreedt in verschillende formaties. Daarnaast is ze onder andere artistiek leider van Stichting To be Sung, organisator van onder meer Basklarinet Festijn en curator van concertreeks Nieuwe Noten Amsterdam. Sinds 2011 werken de twee regelmatig samen.

Uitvoerenden
Fie Schouten (basklarinet)
Manuela Tessi (dans)

Programma
Sela (Aire) van Margriet Hoenderdos (1952-2010) voor basklarinet en beweger

Bass clarinet & dance
In dit concert willen we aandacht geven aan de muziek van de in 2010 overleden Margriet Hoenderdos. Haar muziek is weerbarstig, maar geweldig. In 2014 organiseerde haar partner een concertprogramma met kamermuziek van haar hand dat drie keer werd uitgevoerd. Nu tien jaar later willen wij weer een deel van haar werk met het publiek delen, haar werk wordt te weinig uitgevoerd en daardoor onterecht te weinig gekend.

Hoederdos gaf haar werken vaak de naam van de maand waarin zij haar werk af had, in dit geval November ’96 en zij begeleidde ze van slechts zeer summiere uitleg. De muziek spreekt helemaal voor zich en de interpretatie is helemaal voor de luisteraar. Dit werk duurt 60 minuten en begeeft zich rondom één gegeven waarop steeds hele subtiele variaties gemaakt worden.

Manuela Tessi: Wat mij drijft in mijn werk is het verlangen om de relatie tussen de muzikaliteit van beweging en geluid te begrijpen. In mijn bewegingsonderzoek zoek ik naar sensualiteit en belichaming in dans, vaak refererend aan kinesthetische empathie, hoe wordt de beweging gelezen door de toeschouwer, niet alleen met de ogen en het intellect, maar waargenomen op een visceraal niveau.

Daar gaat deze voorstelling over.

De eerste samenwerking tussen Fie Schouten en Manuela Tessi was in 2011 en steeds weer kruisen hun wegen op het podium, zoals ook nu weer.

Mede mogelijk gemaakt door Société Gavigniès