Nieuws

Droomvlucht over het IJ, kabelbaan als oplossing voor grote passagiersstromen

Stel je even voor. Aan de flanken van het IJ. Twee kabelbanen met strakke cabines door de lucht, over het water van de stad naar Noord en andersom. “Een kabelbaan is een snel te realiseren oplossing voor grote stromen voetgangers en fietsers. Het is techniek en spektakel ineen.”

Bas Dekker (43) en Wim Wessels (74) zijn de mannen achter het idee. Ze benadrukken meteen: “Onze kabelbaan is geen concurrent van bruggen over het IJ, die kunnen er ook gewoon komen. Ondertussen kan een kabelbaan al veel sneller operationeel zijn. De trechter tussen het CS en Overhoeks, waar het nu op z’n drukst is, ontlast je meteen door nieuwe olifantenpaden te creëren aan de oost- en westzijde van het IJ.”

Het was 2014 toen Dekker in een krant een roep las om bruggen, vanwege chaos bij de ponten. En zag meteen – geïnspireerd door de tijd dat hij in de Alpen woonde – een kabelbaan voor zich. “Ja, waarom niet? Het is duurzaam, draait volledig op groene stroom en de techniek bestaat al.” Hij pitchte het idee bij een Amsterdam Smart City-evenement en vertelde het verhaal sindsdien al vaak voor volle zalen. “Ik heb juist actief de dialoog gezocht. Tot nu toe is er geen wezenlijk nadeel opgeborreld.”

Wessels – oud-directeur Verkeer en Vervoer van de gemeente Amsterdam en Stadsregio – kreeg lucht van het idee en sloot zich bij Dekker aan. “Bart heeft zijn netwerk in het bedrijfsleven, ik in de politieke wereld. En we houden allebei van rode wijn.” Lachend: “In die zin zijn we een gouden koppel.”

Crowdfunden voor onderzoek
Ze kijken elkaar aan, deze mannen die elkaar gevonden hebben. Ze dromen soms van hun plan. “Het is techniek én spektakel, daar worden we enthousiast van. Maar het heeft ook echt inhoudelijke logica en lost een probleem op, daarom zetten we door.”
Voor het mogelijke tracé Azartplein-Hamerstraatgebied – dat de stad aanwees als plek voor een eerste experiment – willen de twee nu een haalbaarheidsonderzoek laten uitvoeren. Om dit te bekostigen is een crowdfundactie opgezet. “De pioniers die meedoen krijgen een ticket voor een tientje en hun naam wordt vereeuwigd op de kabelbaan.”

“We gaan gebruikmaken van de vrije ruimte boven het IJ. Er is geen hinder voor de scheepvaart, er hoeft niet te worden gegraven, de stad hoeft er niet opnieuw voor op de schop. Met een paar masten en twee stations kan je al los. Een kabelbaan is hoogwaardig vervoer bóven Amsterdam.”

“Onder je varen dan de cruiseschepen.” Dekker ziet dat voor zich. Wessels: “We hebben ons hart hieraan verbonden. De kabelbaan is een logische oplossing die past bij Amsterdam, een innovatieve, creatieve stad met branie.”

Er is nog een voordeel. “De kabelbaan hoeft niet te eindigen aan de waterkant, zoals bruggen en ponten, maar kan nog verder over land,” betoogt Dekker bevlogen. “Daarmee kun je de kabelbaan aansluiten op het bestaande OV-netwerk, bijvoorbeeld op metrostation Noorderpark.”
Zijn blik glijdt naar buiten, de lucht in, waar het straks allemaal moet gebeuren. “Hoe mooi zou het zijn als je als passagier opnieuw kan binnenkomen in de Kompaszaal, ooit ook de statige aankomsthal van de K.N.S.M.?” Dan herhaalt de geschiedenis zich.

Je steunt Ei over het IJ via www.eiij.nl. Of check Facebook: ‘eiaanhetij’.