Nieuws

Oostelijke Ontsluiting IJburg na de zomer 2014 gereed

Het laatste werk aan de Oostelijke Ontsluiting IJburg (OOIJ) is in de laatste fase beland. Er wordt nu gewerkt aan de weg van en naar de Uyllanderbrug en aan de op- en afritten naar de snelweg. De OOIJ verbindt IJburg direct met de snelweg A1 en indirect met de A9. De weg krijgt een gedeeltelijk vrij liggende busbaan. Na de zomer van 2014 gaat de OOIJ open.

Ook het omliggende polderlandschap wordt heringericht. Om de grond onder de weg op brughoogte te krijgen, is 1,2 miljoen kubieke meter zand (80.000 vrachtwagens) gebruikt. Omdat dat zand moest inklinken lag het werk tot een november een tijdje stil.

Bij de kruising Peter Martensstraat / Fortdiemerdamweg (zoals de Muiderlaan gaat heten) gaat de weg straks over van 2×1 rijbaan naar 2×2 rijbanen. Twee rijbanen zijn voor het reguliere verkeer en twee rijbanen voor het openbaar vervoer (de Zuidtangent Oost). Zodra de aansluiting op de oprit van de A9 is gerealiseerd – OOIJ fase 3, over een paar jaar – dan worden de 2×2 rijbanen allebei in gebruik genomen door zowel het reguliere verkeer als het openbaar vervoer.

3e fase
OOIJ 3 wordt later aangelegd. Dit betreft een directe verbinding naar de A9 waarbij de A1 wordt gekruist. Parallel daaraan komt er een fietsverbinding naar het Diemerbos. OOIJ 1 ligt er al een tijdje. Dit is weg van IJburg tot aan het kruispunt Overdiemerweg (ook wel ‘Nuonweg’ genoemd).

Lees ook:
Nuonweg dicht als OOIJ klaar is, Muiden en Maxis in het geweer (21-06-2013)
Precisiewerk op de vierkante centimeter: brug OOIJ over kanaal geplaatst (18-09-2013)
De brug hangt (filmpje) (16-09-2012)
IJburg krijgt zijn weg naar het oosten (26-05-2011)

1 Reactie

  1. hopelijk zijn ze op tijd voordat de extreme drukte van september/okt/nov er weer is, ipv hoe het dit jaar was……..

    en ehm zou wel handig zijn dat we boodschappen kunnen blijven doen bij de maxis via de Nuon weg.

    en ehm misschien kunnen ze ook even nadenken over de files aan de voorkant waar de BH brug ruim genoeg is voor wat extra banen ten koste van het voetpat/ fietspad wat veel smaller kan.

Comments are closed.