Waarschijnlijk stemt de gemeenteraad dit najaar in met de plannen van verkeerswethouder Melanie van der Horst om de Weesperstraat in 2025 te versmallen, en de maximumsnelheid van 50 naar 30 kilometer per uur te verlagen.
Om de leegbaarheid in de stad te vergroten en het autoverkeer terug te dringen waren de Weesperstraat en andere doorgangsroutes vorige zomer zes weken lang van 06.00 tot 23.00 uur met een verkeersknip afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
Sinds februari dit jaar is de knip definitief van de baan. Volgens verkeerswethouder Melanie van der Horst had de omstreden verkeersproef onvoldoende positief resultaat. Van der Horst dacht er toen al aan het aantal rijbanen terug te brengen en kijkt nu samen met de gemeente hoe de Weesperstraat versmald kan worden. De hele straat versmallen zou leiden tot verplaatsing van het verkeer naar de omgeving. Door de maximumsnelheid te verlagen, kan het verkeer in een ‘groene golf’ in een keer doorrijden. Hoe de vrijgekomen ruimte op straat wordt ingericht is nog onbekend.
Vorige zomer verdeelde de knip politici en buurten in Amsterdam. Voorstanders van de knip wonen vooral in de Weesperstraat, de Plantagebuurt en op de Kadijken. De meeste bewoners van Kattenburg, de buurt die steeds volliep met verkeer dat de enige omleidingsroute volgde, waren tegen de proef. Met name in het oostelijk deel van het centrum ontstond een verkeerschaos. Verkeersregelaars kregen het zwaar te verduren.
Tijdens een van de vele spoeddebatten bleek Van der Horst niet van alle incidenten op de hoogte te zijn. Een hoogzwangere vrouw en haar verloskundige, die volgens het protocol handelde, werden minutenlang door verkeersregelaars tegengehouden. Hulpdiensten liepen vertraging op om hun bestemming te bereiken of stonden vast in het verkeer. Van aanvullend openbaar afhankelijke mensen konden niet thuis worden gehaald en gebracht in het met slagbomen afgezette gebied. Om dit in de toekomst te voorkomen worden plannen gemaakt met de ambulance, brandweer en politie. Van der Horst gaat ook in overleg met de taxibranche, aanvullend openbaar vervoer en zorgaanbieders.
Zie ook:
https://debrugkrant.nl/verkeersknip-weesperstraat-van-de-baan/
https://debrugkrant.nl/verkeershinder-verkeersknip-was-vooraf-al-bekend/
https://debrugkrant.nl/terugblik-op-de-verkeersknip-mooi-streven-maar-afstand-tussen-tekentafel-en-praktijk-was-te-groot/
https://debrugkrant.nl/veel-irritatie-over-de-verkeersknip-een-verschuiving-van-het-probleem-en-de-noordring-gaat-ook-nog-dicht/