Nieuws

Verkeersknip Weesperstraat van de baan

Na evaluatie komt er definitief geen verkeersknip in de Weesperstraat. Volgens verkeerswethouder Melanie van der Horst had de omstreden verkeersproef onvoldoende positief resultaat. Zo bleef het aantal verkeersongevallen gelijk. Meerdere politieke partijen, de VVD voorop, rekenden al op deze uitkomst.

Afgelopen zomer was er veel controverse over de verkeersknip. Zes weken lang sloten slagbomen een deel van het centrum dagelijks van 06.00 tot 23.00 uur af voor gemotoriseerd verkeer. Op sommige straten, zoals de Prins Hendrikkade en Kattenburgerstraat, ontstond een verkeerschaos. Verkeersregelaars kregen het zwaar te verduren en werden in sommige gevallen belaagd. De knip verdeelde behalve politici ook buurten in Amsterdam. Voorstanders noemden het verkeersexperiment ‘een bron van rust met frisse lucht’, tegenstanders beschouwden de knip als ‘een totale ramp met averechts’ effect. 

Tijdens de proef ontstonden gevaarlijke situaties. Een hoogzwangere vrouw en haar verloskundige, die volgens het protocol handelde, werden minutenlang door verkeersregelaars tegengehouden. Hulpdiensten liepen vertraging op om hun bestemming te bereiken of stonden vast in het verkeer. Ondanks meerdere door de oppositie aangevraagde spoeddebatten om het experiment te staken, bleef Van der Horst de richtlijnen van de knip grotendeels handhaven. Groot punt van kritiek was dat van aanvullend openbaar afhankelijke mensen niet thuis konden worden gehaald en gebracht in het met slagbomen afgezette gebied. 

Tijdens de debatten bleek Van der Horst niet van alle incidenten op de hoogte te zijn. Ook was er kritiek op de timing. Tijdens de proef met de verkeersknip waren de IJ-tunnel, Piet Heijntunnel en de A10-Noord ook afgesloten. In dezelfde periode werden grote festivals en bijeenkomsten als No Art (Flevopark), Roots en Keti Koti (Oosterpark) gehouden.

Ondanks het afzien van de verkeersknip zijn de politieke partijen het er wel over eens dat ingrijpen noodzakelijk is om de binnenstad bereikbaar te houden. Gedacht wordt aan het weren van auto’s uit het buitenland. Ook zou de verkeersknip een goed beeld hebben gegeven wat nodig is om het aantal ernstige ongevallen in Amsterdam, gemiddeld zeven per dag, terug te dringen. 

Tijdens proef met de verkeersknip nam het verkeer in Amsterdam met 3 procent af. De luchtkwaliteit in het gebied rond de Weesperstraat verbeterde met 14 procent, op de omleidingsroutes ging die juist met 9 procent achteruit. Voorstanders van de knip wonen vooral in de Weesperstraat, de Plantagebuurt en op de Kadijken. De meeste bewoners van Kattenburg, de buurt die steeds volliep met verkeer dat de enige omleidingsroute volgde, waren tegen de proef.

Van der Horst erkent dat bewoners en ondernemers last hadden van de proef. Ze constateert ook dat fietsers en voetgangers genoten van de rust op straat en denkt dat de dialoog over hoe de ruimte in de stad te besteden op gang is gekomen.