Woensdag ben ik voor het laatst in mijn drie groepen op Het Gouden Ei. Ik weet nu al dat ik alle kinderen en de leerkrachten zal gaan missen. Wat hebben we het gezellig gehad!
We beginnen als altijd met het terugkijken naar de opdracht van de vorige week. Ik ben héél benieuwd. In groep 7 mogen Linda, Ivan en Kawtar voor het bord komen. We leren van Linda dat het héél warm is in Uganda, dat ze vijf keer per dag bidden bij haar thuis en ook dat er bij feesten roti en samosa wordt gegeten. Dat laatste is een driehoekje met vlees. Ivan vertelt dat zijn ouders met hem uit Bosnië zijn gevlucht voor de oorlog. Bij hem thuis worden twee talen gesproken: Bosnisch en Nederlands en zijn ouders kopen alleen biologische producten. Kawtar heeft opgeschreven dat haar naam ‘een rivier in het paradijs’ betekent en dat je bij haar thuis tijdens het eten netjes moet zijn en niet mag praten.
In groep 5 heeft Asena een mooi stukje geschreven en ze heeft er ook een prachtige foto van haarzelf bij gedaan. ‘Die is uit groep 3,’ zegt ze lachend. Ze heeft opgeschreven dat haar moeder Marokkaans is en haar vader Turks. Maar haar moeder vindt Turkije veel leuker. Asena betekent in het Turks ‘grijze baby wolf.’ O ja, en niet onbelangrijk: als je veel ayran drinkt, word je heel mooi. Angely schrijft dat het bij haar thuis heel leuk is. Haar moeder is zwanger en zij weet al wat het wordt. Wij niet, want dat vertelt ze niet. Amin schrijft heel grappig over zijn kleine zusje en wat zij allemaal al kan zeggen. Mercedes leest heel smakelijk voor wat er allemaal in roti zit en Onur vertelt dat ze met z’n vijven zijn thuis en Turks en Nederlands spreken.
In groep 6 leest Amira voor dat ze eigenlijk graag een hoofddoek zou dragen, maar dat haar moeder haar nog te klein vindt daarvoor. Mannar vertelt dat haar vader vaak werkt, maar dat hij op maandag vrij is. Dan eten ze zonnebloempitten en kijken naar een film. Haar lievelingseten is een bepaalde vis, die alleen in Egypte te krijgen is. Dat is pech! Dounia schrijft dat ze heel veel neefjes en nichtjes heeft en dat ze bij haar oma (van moeders kant) op de grond eten en Romy tenslotte meldt dat ze Javaans-Indonesisch, Nederlands en Surinaams is. Zo hé, dat is apart!
Na het voorlezen was het grote moment aangebroken om de namen te noemen van de kinderen die mee gaan doen in de talentenklas. Ik heb de kinderen uitgelegd, dat het niet gemakkelijk was om die beslissing te nemen. In alle groepen zaten erg veel goede schrijvers. Tja, en wie kies je dan? Ik heb gekeken naar het werk in de mappen, ik heb gekeken naar wie er altijd enthousiast mee deed in de lessen, ik heb me afgevraagd wie er het meeste aan zou hebben en ik heb overlegd met de leerkrachten. En na lang praten en nadenken zijn daar de volgende namen uit gekomen:
Groep 7
Kawtar
Joyce
Ouassim
Usaid
Groep 6:
Jaleeza
Romy
Beran
Ronan
Groep 5:
Asena
Angely
Brahim
Steven
Gelukkig heb ik daarna voor de hele groep goed nieuws: er komt een groot feest aan! We gaan het project De Schoolschrijver nog feestelijk afsluiten. Met alle groepen waar de Schoolschrijver is geweest? Ja, en dan nog alle andere scholen in Amsterdam-Oost, waarop een Schoolschrijver heeft gewerkt. Dat zijn in totaal vijf scholen! Behalve de kinderen van Het Gouden Ei komen er ook kinderen van Olympus (van IJburg), De Kaap, de J.P. Coen en de Valentijnschool. In totaal zo’n 14 klassen! Ha, ha, zo’n grote groep past toch nergens is? Jawel hoor, al deze kinderen mogen op 25 juni naar het Muziekgebouw aan het IJ komen. En daar wordt dan voorgelezen en verteld, er zal muziek zijn en de kinderen gaan met z’n allen zingen. Stel je dat eens voor: 14 zingende klassen, zo’n groot koor hebben ze nog nooit gehad in Het Muziekgebouw! Als het dak er maar niet afspringt!
Een allerlaatste les verloopt natuurlijk anders dan de lessen daarvoor. Vandaag gaan we een quiz spelen, met vragen over allerlei dingen, waarover ik het heb gehad in de afgelopen 9 weken. Het wordt een petje-op-petje-af-quiz. Dat gaat zo. Ik stel een vraag en geef zelf meteen twee mogelijke antwoorden: een petje-op-antwoord en een petje-af-antwoord. Als je denkt dat het petje-op-antwoord goed is, zet je je petje op en als je denkt dat het petje-af-antwoord goed is, dan zet je je petje af. Simpel toch? Ja, zo klinkt het wel, maar de kinderen moeten toch telkens flink nadenken.
Uiteindelijk mogen de winnaars in de verschillende groepen een boekje uitzoeken. Ik heb een stapeltje bij me en vertel in sneltreinvaart, waar de boekjes over gaan.
In groep 7 komen we tot vraag 18. Ouassim wint en hij mag een boek van mij uitkiezen. Hij kiest: ‘Het enge pretpark.’
In groep 5 komen we tot vraag 19. Op het laatst zijn Radjenio en Asena over en die winnen allebei! Goed hè? Helaas willen ze hetzelfde boekje hebben. Juf Eva verloot het snel en Radjenio wint. Hij kiest ‘Het geheim van het zwemparadijs.’ Asena kiest dan snel: ‘Spook in de duinen.’
In groep 6 moet ik zelfs vraag 20 uit de kast halen! Rakan en Jaleeza zijn over. Jaleeza wint en zij kiest: ‘Ik zak wel door het ijs.’
In alle groepen praten we na over de afgelopen weken en het blijkt dat we een fijne tijd met elkaar hebben gehad. In groep 6 mogen de kinderen in één zin zeggen wat ze leuk hebben gevonden. Ik hoor o.a.:
– een echte kinderboekenschrijver in de klas
– er waren spannende verhalen
– en leuke opdrachten
En daarmee komt er niet alleen een einde aan de ochtend, maar ook aan mijn wekelijkse bezoeken aan groep 7, 5 en 6 van Het Gouden Ei. Da-ag, allemaal, ik ga jullie missen!!!