The Priest’s Paradox
Jazzpianist/componist Rembrandt Frerichs, drum-fluisteraar Vinsent Planjer en hoboïste Maripepa Contreras gaan de uitdaging aan om, met het Fokker-orgel als vertrekpunt, een programma uit te voeren dat geïnspireerd is op oude Armeense melodieën en Perzische klanken. Frerichs, die geprezen wordt om zijn improvisatie op klassieke muziek, neemt daarbij zelf achter het 31- toonsorgel plaats. Als derde generatie musicus in zijn familie – zowel zijn vader als opa waren kerkorganist – vindt hij het altijd een voorrecht om het orgel centraal te stellen in een concert.
Vinsent Planjer speelt op zijn legendarische, tot fluisterzacht reikende ‘WhisperKit’ (die bestaat uit een steeds wisselende verzameling historische percussie-instrumenten uit de hele wereld), zijn Perzische tombak (trommel) en ander slagwerk. Maripepa Contreras is naast hobo en Engelse hoorn (althobo) ook te horen op de melancholieke Armeense duduk (dubbelriet-blaasinstrument) die diep kan treuren in de microtonen van de rijke melodieën uit het oude Midden-Oosten. Met dit arsenaal aan instrumenten heeft het trio een enorm dynamisch bereik, waardoor zachte en overweldigende, ruimtevullende klanken met elkaar worden afgewisseld.
De musici spelen door Frerichs en Contreras geschreven muziek, inclusief twee premières getiteld ‘The Priest’s Paradox’ en ’31 is the limit’waarbij het 31-toonssysteem van het Fokker-orgel al improviserend wordt ontdekt.