Om zijn honing uit het Diemerpark kwijt te raken hoeft imker René Genet niet veel te doen. Met twee fietstassen vol maakte hij drie jaar geleden een rondje door de buurt. Na een paar uur was hij omringd door vrouwen die een potje duurzame honing van hem wilden. Zijn website ‘Amsterdamse honing’ loopt inmiddels zo goed dat hij meestal binnen een paar maanden door zijn jaarvoorraad heen is.
Duurzame producten zijn hot. Of het nu gaat om groenten uit de eigen streek, biologische pindakaas of fairtrade koffie, Nederlanders zijn steeds meer geïnteresseerd in de herkomst van hun boodschappen. En dat biedt kansen voor duurzame ondernemers.
Genets belangrijkste doel was om Amsterdammers kennis te laten maken met honing uit hun eigen buurt. “Veel mensen wisten niet dat er Amsterdamse honing bestond en Amsterdamse imkers kwamen niet van hun honing af.” Via zijn website koppelt Genet Amsterdamse klanten aan een imker in de buurt. Met resultaat: “Alleen in Ouderkerk aan de Amstel kun je nu nog Amsterdamse honing krijgen. De rest is helemaal op.”
Hype
“Duurzaamheid is een hype,” constateert Pien Thate, eigenaresse van biologische supermarkt Biolicious. “Dat maakt het lastig om uit te maken wanneer bedrijven en consumenten echt duurzaam bezig zijn. Veel mensen belijden duurzaamheid alleen met de mond – maar het gaat erom dat ze hun gedrag aanpassen.”
In haar eigen winkel houdt ze daar rekening mee. “IJburg is lichtgroen,” zegt ze. “Sommige mensen leven overtuigd biologisch, maar de meesten proberen zo nu en dan iets uit.” Volgens Pien ligt dat vooral aan de Nederlandse zuinigheid. “Nederlanders letten erg op de portemonnee, meer dan Duitsers of Belgen. Biologische producten zijn net wat duurder. Maar uiteindelijk ben je minder geld aan biologische producten kwijt, omdat ze veel voedzamer zijn en je er dus minder van nodig hebt.”
Toch ‘doet’ duurzaamheid het in Amsterdam vaak beter dan in de rest van het land. “Onze Amsterdamse vestiging loopt veruit het beste,” zegt Pieter Meeuwissen van Stichting Taurus, die landelijk opereert. Stichting Taurus beheert een kudde van 700 Schotse hooglanders die natuurgebieden begrazen. De stieren moeten er voor hun vierde uit en eindigen dan als diepgevroren vleespakketjes in een vriezer aan de Madurastraat, in de Amsterdamse Transvaalbuurt.
“Ons vlees is superbiologisch,” zegt Meeuwissen. “De dieren lopen hun hele leven vrij rond ten behoeve van de natuurontwikkeling. Ze eten alleen gras en boterbloemen en ze worden niet bijgevoerd. Veel mensen vallen voor dat verhaal, of ze houden van de intense smaak die het vlees daardoor heeft.”
Duurzaam beddengoed
Maar een duurzame levensstijl gaat niet alleen door de maag. Stephan Zeijlemakers verliet de reclamewereld omdat hij zich afvroeg hoe de wereld duurzamer kon worden als ondernemers steeds meer wilden verkopen. Hij ging op zoek naar een product waar de duurzame variant nog niet van bestond en ontdekte dat er van alles mis was met beddengoed. “Kinderarbeid, ganzen die levend worden geplukt en gifstoffen. Allemaal omdat de producenten worden onderbetaald.”
Samen met zijn compagnon vond hij een leverancier bereid om biologisch en fairtrade linnen te produceren en voilà, webshop Yumeko was geboren. Het beddendons komt van Nederlandse eenden die pas geplukt worden als ze dood zijn, de Indiase meisjes die dekbedovertrekken naaien hebben een ziektekostenverzekering en een pensioen.
Ook Franka Viets, eigenaresse van fairtradewinkel Frank@Fair, vindt dat je niet van duurzaamheid kunt spreken als de producenten worden uitgebuit. In haar winkel zijn alle producten fairtrade, maar nog niet alles draagt een biologisch keurmerk. “Het begint ermee dat de mensen die jouw producten maken in goede omstandigheden leven en zich harmonieus met de aarde kunnen verhouden.” Overstappen naar biologische landbouwmethoden kost tijd en geld. En dat ziet de consument terug in het prijskaartje. Aan de Amsterdammer of hij klaar is voor een écht duurzame levensstijl.
1 Amsterdamse honing
Winkel? www.amsterdamsehoning.nl
Wat? Een netwerk van Amsterdamse imkers. Na een aanvraagje op zijn website koppelt René Genet zijn klanten aan een imker in hun eigen buurt.
Waarom? Om Amsterdammers kennis te laten maken met honing uit hun eigen buurt en om imkers een eerlijke prijs voor hun honing te bieden.
Prijs? €5 voor 450 gram
2 Stichting Taurus
Winkel? www.stichtingtaurus.nl
Wat? Superbiologische rundvleespakketten van Schotse hooglanders die Nederlandse natuurgebieden begrazen. Pakketjes kun je een keer per maand bestellen via de website.
Waarom? Om de kudde Schotse hooglanders in balans te houden.
Prijs? €10 per kg voor een gehaktpakket; €12,50 per kg voor een gemengd pakket.
3 Biolicious
Winkel? Biolicious, Joris Ivensplein 56, IJburg.
Wat? Een compleet biologisch assortiment aan levensmiddelen, met de nadruk op vers.
Waarom? Om mensen de mogelijkheid te geven te kiezen voor duurzaam geproduceerde levensmiddelen die gezonder zijn voor zowel lichaam als geest.
Prijs? Divers.
4 Frank@Fair
Winkel? Frank@Fair, Cszaar Peterstraat 68, Oostenburgereiland
Wat? Fairtrade levensmiddelen en textiel. Ongeveer 30 procent van haar producten heeft ook een biologisch keurmerk.
Waarom? Om te laten zien dat fairtrade meer omvat dan alleen de cadeautjes uit de wereldwinkel.
Prijs? Divers.
5 Yumeko
Winkel? www.yumeko.nl
Wat? Biologisch en fairtrade bed- en badlinnen.
Waarom? Omdat je nog nergens beddengoed kon krijgen waar geen kinderarbeid, gifstoffen en andere ellende aan te pas was gekomen.
Prijs? Vanaf €12,95 voor een setje van vier washandjes.
Lees hier alle verhalen uit de special Duurzaamheid in Oost.
Hoi, leuk artikel, maar de links die er onder staan kloppen niet. http://www.wildvlees.nl is te koop, en op amsterdamsehoning.nl kun je (nu) niets kopen….daarvoor moet je even een mailtje sturen naar amsterdamsehoning@gmail.com . Tenslotte mist de link van Biolicious (http://biolicious.nl/) ….
Misschien kunnen jullie dit aanpassen!