Een ruime supermarkt vlak bij een grote ondergrondse parkeergarage. Het lijkt ervoor gemaakt om met de auto boodschappen te doen op de Cornelis Vermuydenstraat, terwijl dit haaks staat op het gemeentebeleid. Met onder andere de veelbesproken en tot voor kort zes weken lang nabijgelegen verkeersknip wordt al decennia geprobeerd het autogebruik in de stad terug te dringen.
Een vijftiger kijkt om zich heen, aarzelt even en zet dan ondanks het verbodsbordje toch zijn fiets tegen een pilaar bij de ingang van de supermarkt. “Zolang er geen extra fietsenrekken zijn, zie ik geen andere oplossing. Ik kan ‘m moeilijk op de stoep neerleggen. ‘ Hij beaamt dat een standaard een goed idee zou zijn en wijst dan naar de lucht. ‘Maar niet met deze wind, dan ligt ie zo om.”
Standaard of niet, feit is dat de ruimte om fietsen op de Cornelis Vermuydenstraat weg te zetten minimaal is. Een buurtbewoner vertelt dat het probleem al meerdere keren is aangekaart bij de gemeente. Vooralsnog is nog geen actie ondernomen. “Ik kan mij goed voorstellen dat mensen het zat zijn hun fiets meters verder te zetten en daardoor met de auto komen.” Hans, zijn fiets staat op de Cruquiuskade, is vastbesloten dat voortaan te doen. “Mijn auto kan ik meteen in de garage kwijt. Kost me geen cent, ik ben altijd binnen twee uur weer weg.” Ook Arjen kan zijn voertuig, een Canta, overal kwijt. “Die keren dat ik met de fiets kwam, was nergens ruimte. Voor de Canta is altijd plek en ook nog dicht bij de ingang. Als ik nu weinig nodig heb, pak ik nog steeds de fiets. Vandaag ga ik veel kopen en dan wil ik niet meters met volle tassen lopen.” Een vrouw die de winkel verlaat, vertelt dat het voor de supermarkt een lastige situatie is. “Ze mogen het gebied bij de ingang maar heel beperkt gebruiken en kunnen daarom zonder toestemming van de gemeente niets voor de fietsers doen. Hopelijk denken ze in de Stopera snel mee over een oplossing.”
Grootste probleem op de Cornelis Vermuydenstraat, waar verschillende straten en fietspaden samenkomen, is de beperkte ruimte. Een deel daarvan is ingericht als terras, dat bij de horecagelegenheid tegenover de supermarkt hoort. Dit bedrijf heeft minder last van de beperkte stallingsruimte. De meeste bezoekers zetten hun fiets op de Czaar Peterstraat, waar meer ruimte is. Voor sommige supermarktbezoekers kan deze afstand, zeker met zware boodschappentassen, net te ver zijn.