Steun voor en verzet tegen het meest besproken Amsterdamse onderwerp van de laatste dagen: de knip in de Weesperstraat. Sommige automobilisten raken de weg kwijt. Zij varen blind op navigatiesystemen die niet altijd op de hoogte zijn van het ‘cordon sanitaire’ tegen gemotoriseerd verkeer. Het zes weken durende experiment is bedoeld om te kijken hoe de (binnen)stad het best autoluw kan zijn.
In de Weesperstraat houden betonnen bloembakken het verkeer tegen, bij de Latjesbrug versperren slagbomen de weg. Verkeersregelaar Alan legt bestuurders geduldig uit dat de buurt van 06.00 tot 23.00 is afgesloten en waar ze met hun voertuigen heen kunnen. “Mijn tekst kan ik dromen, maar minder zeker ben ik van de reacties. Een vrouw van wie ik verwachtte dat ze begripvol zou zijn, werd woedend en probeerde over de stoep de blokkade te omzeilen. Een snelle jongen met sportwagen kwam in zo’n rap tempo op ons af dat het leek of-ie door de slagboom heen zou rijden. Hij reageerde juist heel vriendelijk, keerde meteen om en wenste mij een fijne dag.” Volgens Alan zal blijken of het plan succesvol is. “Een ding is nu al geslaagd, het is nooit saai tijdens verkeersknippen.”
Een naderende fietser kan ongehinderd de knip passeren. Terrorist!, roept hij tijdens het voorbijgaan. Alan lacht erom. “Sommige mensen zijn veel agressiever.” Geweldsincidenten heeft hij nog niet meegemaakt. “Het is aan mij om rustig te blijven. Als je een verkeersregelaar hebt die fel reageert, kan het snel escaleren. Wij zijn er om passanten te informeren.” Een vrouw die oversteekt kijkt om zich heen en glimlacht. “De knip geeft mij een dubbel gevoel. Ik erger me omdat het mijn mobiliteit beperkt. Maar het is nu heerlijk rustig op straat. Ik kan me voorstellen dat het vroeger ook zo was.”
’s Avonds is Alan op de Hoogte Kadijk, waar door een defect de slagboom vandaag open staat voor verkeer uit Oost. Voorbijgangers, vaak bewoners, vinden dat prachtig. “Ze zijn het zat dat ze door de knip grote delen van de dag niet met hun auto naar huis kunnen. Bestuurders die per se willen doorrijden houden we niet tegen. We gaan niet op de rijbaan staan met het risico te worden aangereden.” Hij steekt zijn hand op naar een bejaarde automobilist die vrolijk reageert. “Mag ik er toch niet langs? Prima hoor, dan parkeer ik verderop en loop het laatste stukje. Ik vind het goed dat er komende weken minder auto’s zijn. Het is zo druk geworden.”
Een voetganger maakt foto’s van de knip als herinnering aan ‘zes aparte weken’. Ondanks zijn twijfel over de uitvoer van het experiment begrijpt hij de gedachte erachter. “Dat er te veel auto’s zijn, daar is vrijwel iedereen het over eens. Toch is dit niet de oplossing. Door de knip is het probleem verplaatst. Auto’s moeten omrijden, maken zo meer kilometers of staan lang in de file. Dat zorgt voor meer Co2-uitstoot, terwijl het de bedoeling is die tegen te gaan.” Hij refereert aan een interview met wethouder Van der Horst op AT5. “De wethouder verdedigt zich slecht als ze zegt dat een verandering altijd ergens knelt. Bedoeling van een verandering is dat die een situatie verbetert.” Zijn gezelschap valt hem bij. “De binnenstad is van groot economisch belang en loopt door de proef zo’n 12 miljoen euro mis. Een dure grap. Gooi geen oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt en koester de kip met het gouden ei.”
Alan is het deels met ze eens. “Het plan had beter moeten worden uitgewerkt. Hier auto’s weren waardoor het aantal elders toeneemt is geen oplossing. Een alternatief ontbreekt, en ik begrijp dat zes weken lang alleen op ongunstige tijden door je buurt kunnen rijden vervelend is. Misschien is dit het begin van een nieuwe tijd waarin een auto in de stad ook voor bewoners niet meer vanzelfsprekend is. Ik vind het milieu belangrijk, zeker voor de generaties na ons. Je moet ergens beginnen.”
Door Lewis Daniels
(De naam Alan is om privacyredenen gefingeerd.)
De knip: Weesperstraat dicht voor autoverkeer
De Weesperstraat is nu zes weken lang – tot 23 juli – afgesloten voor doorgaand autoverkeer tussen de Nieuwe Herengracht en Nieuwe Keizersgracht. Tussen 23.00 en 6.00 uur is de straat nog wel open. Het is een ingrijpende maatregel die op andere plekken in Oost voor knelpunten zal zorgen. Het is een proef van de gemeente die wil onderzoeken ‘wat de effecten zijn op de veiligheid, de leefbaarheid en het verkeer’. Om sluipverkeer te voorkomen zijn ook drie omringende straten dicht: de Anne Frankstraat, Hoogte Kadijk en Kattenburgergracht.