Uit onderzoek blijkt: ‘Het bereik van huis-aan-huiskranten is waanzinnig’

1 juli was de Dag van de Huis-aan-Huiskrant. Het Stimuleringsfonds voor de journalistiek doet veel onderzoek naar de kracht van deze kranten. Directeur van dit fonds Peter Smet vertelt op de website van de NNP: “Lokale kranten hebben een bereik dat ik waanzinnig bijzonder vind.”

Uit recente cijfers blijkt dat 10,7 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder wel eens een huis-aan-huiskrant lezen. 76 procent van de lezers doet dagelijks aankopen naar aanleiding van advertenties in huis-aan-huiskranten. 73 procent heeft interesse in gemeentelijk nieuws en aankondigingen. Dit zijn getallen die de betekenis van huis-aan-huiskranten onderstrepen.

De Nederlandse Nieuwsblad Pers is een branchevereniging van uitgevers van lokale nieuwsmedia. Voorzitters Jolanda de Rijk en Niels Ackermans vullen bij het interview met Smet aan: “In maart werd dus bekend dat ruim zeven op de tien Nederlanders wel eens een huis-aan-huiskrant leest. Daarmee ligt het bereik een stuk hoger dan bijvoorbeeld landelijke en regionale dagbladen.” Niet alleen lezers en adverteerders schatten huis-aan-huiskranten op waarde. Volgens de NNP-voorzitters zien ook steeds meer beleidsmakers hoeveel impact de lokale krant heeft.

Bron: nnp.nl.