Een essentieel onderdeel van de opvoeding van kinderen is leren over techniek. Daarom is dit een van de vijf pijlers van KinderVilla. We besteden dagelijks aandacht aan ‘Educatie en Techniek’. Want dat nodigt kinderen uit tot nadenken en vooral tot ontdekken. Het is een grote stimulans voor taal en rekenen en geeft antwoord op de vragen ‘hoe en waarom?’, die alle kinderen stellen als ze opgroeien.
Een heel concreet voorbeeld is ‘drijven en zinken‘. Bij KinderVilla lezen we hier eerst over voor. We gebruiken daarbij ook plaatjes, zodat de begrippen voor kinderen duidelijk worden. Door meerdere keren voorlezen (herhaling) en leeftijdsgerichte vragen, begint het ‘drijven en zinken’ te leven. De werkelijke betekenis wordt helemaal duidelijk als het wordt geïllustreerd met een concrete activiteit. De kinderen mogen zelf in een bak met water ervaren wat drijven en zinken écht is. Bijvoorbeeld met een blokje lego en een spons. Ze voelen aan de lego en de spons. ‘Wat zal zinken en wat zal blijven drijven? En waarom?’ Door leeftijdsgericht te werken en samen doen leren de kinderen heel veel van elkaar. Tijdens de activiteit blijft de medeopvoeder kijken naar wat de kinderen ervaren. Hij benoemt aan de kinderen wat er gebeurt tijdens het drijven en zinken. Deze activiteit kan ook gedaan worden in de aanwezigheid van baby’s. Zij kunnen immers al meekijken en de voorwerpen voelen en proeven.
Bij KinderVilla werken we in de dagelijkse structuur continue met dit soort activiteiten. Ook als het kind met iets anders speelt, wordt er gedurende de dag gevraagd of dat kan drijven of zinken. Zo leren kinderen verschillende materialen kennen en blijft hun nieuwsgierigheid geprikkeld. Ze praten er samen over en proberen wat wel of niet zinkt. Zo nemen kinderen onbewust kennis van techniek. Hoe mooi kan een kinderleven zijn?
Voor meer informatie over onze kinderdagverblijven: www.kindervilla.com.
Lees ook: KinderVilla’s peutergroep voor driejarigen goed voor ontwikkeling (04-06-2014)