Het egaliseren van de hobbelige brugdekken op Haveneiland Oost gaat nu echt beginnen. Eind vorig jaar werd ons gezegd dat de aannemer in de startblokken stond, maar de vroeg invallende winter stak er een stokje voor. Met het te gebruiken materiaal kan namelijk alleen worden gewerkt als de buitentemperatuur boven de 7 graden is. Nu het voorjaar onverbiddelijk terrein wint, durft de aannemer het aan. Hij begint in de week van 4 april bij de brug in de Eva Besnyöstraat.
Eerder verschenen artikel:
Het probleem van de bruggen
Veel bruggen op IJburg blijken niet goed aan te sluiten op de rijbaan. En of je nu met de fiets of met de auto over zo’n hobbel rijdt, comfortabel is anders. En wat te denken van de geluidsoverlast voor de omwonenden van zo’n brug? Projectbureau IJburg liet in 2010 een proef uitvoeren bij een van de bruggen en die proef is geslaagd. Binnenkort is IJburg dan ook van de hobbels verlost.
Wat is nu eigenlijk het probleem? Patrick van den Elshout, planbegeleider Haveneiland bij Projectbureau IJburg: “In de wijk komen verschillende soorten bruggen voor. De brug op de Krijn Taconiskade over de Hollandiagracht bijvoorbeeld, behoort tot de familie ‘binnengrachtbruggen’ die op het Haveneiland ten noorden van de IJburglaan te vinden zijn. De betreffende architect wilde een scherpe afscheiding tussen de brug en de normale bestrating creëren door de granietkeien op de rijbaan precies te laten stoppen bij de overgang tussen land en water.”
Heeft hij dan niet gedacht aan het ongemak voor het verkeer? “Jawel,” zegt Van den Elshout, “maar er is ergens een foutje in geslopen. De bruggen zijn al jaren geleden gebouwd, ruim voordat de aangrenzende straten definitief zouden worden bestraat. Nu, bij de herinrichting, blijkt dat er voor de granietkeien te weinig hoogte is. Daardoor is het niet mogelijk om de bestrating op de betonnen constructie van de brug te laten doorlopen. Het wensbeeld van de architect is niet te realiseren.”
Omdat er toch een oplossing moet komen is er op de brug over de Hollandiagracht een proef uitgevoerd. Vanaf het wegdek werd een ‘slijtlaag’ aangebracht die op de brug tot over de betonnen constructie werd doorgetrokken. Van den Elshout: “Deze oplossing lijkt tot op heden te voldoen. Zowel technisch als esthetisch zijn we er tevreden over. Op het trottoir, waar hetzelfde is gebeurd, is het resultaat in onze optiek minder fraai. In een volgende proef zal worden bekeken of het daar wèl mogelijk is om te werken met gezaagde straatstenen.”
Moeten we op dat vervolgonderzoek wachten of gaat er voor de rijbanen nu snel iets gebeuren?
Met name op Haveneiland Oost rijdt er nog veel zwaar bouwverkeer en dit levert voor de bewoners overlast op. Van den Elshout: “Het probleem van die overlast is ons goed bekend. Nu er een oplossing lijkt te zijn, willen we die ook zo snel mogelijk uitvoeren. Als blijkt dat de oplossing ook na een aantal weken nog voldoet, nemen we een aannemer in de arm.” Als de weersomstandigheden niet voor al te veel vertraging zorgen, kunnen de meeste binnengrachtbruggen nog voor het einde van dit jaar zijn aangepakt.
Ook bij enkele bruggen ten zuiden van de IJburglaan is de aansluiting met het wegdek niet optimaal, maar daar speelt een ander probleem. Van den Elshout: “Sommige bruggen hebben bij erg warm weer te weinig ruimte om uit te zetten en daardoor wordt het asfalt omhoog gedrukt.” Ook voor dit probleem zoekt het Projectbureau een oplossing, maar nu al is bekend dat dit een kostbare en ingewikkelde aangelegenheid zal zijn.
“Zo zie je maar,” besluit Van den Elshout, “hoe moeilijk het is om tijdens alle stappen van het bouwproces alles wat door verschillende architecten, ontwerpers en bouwers is bedacht in de praktijk goed op elkaar te laten aansluiten.”