Nieuws

Stad zet in op twee bruggen over het IJ

Amsterdam wil vaart zetten achter de nieuwe verbindingen over het IJ. Er zijn plannen voor drie projecten: een brug voor fietsers en voetgangers op Java-eiland, een brug bij het Stenen Hoofd en een voetgangerstunnel bij het Centraal Station. De Sprong over het IJ moet in 2025 voltooid zijn.

De bouw van de brug op Java-eiland zou in 2020 – na Sail – moeten beginnen, zodat we op zijn laatst in 2025 het IJ over kunnen fietsen. De brug moet een lange aanlooproute krijgen, omdat fietsers en voetgangers behoorlijk moeten klimmen. Gedacht wordt aan een opgang met een lange krul, zoals je ook ziet bij de Nesciobrug. Door die lange aanloop zal de brug niet direct kunnen aansluiten op de Jan Schaeferbrug, de verbinding tussen Java-eiland en de Piet Heinkade.

De tweede brug zou vanaf het Stenen Hoofd (op het randje van Centrum en West aan het IJ) naar Noord moeten komen, maar dan moet wel eerst de Passenger Terminal Amsterdam verhuizen naar het westelijk havengebied of naar de overkant van het IJ. De verplaatsing van de PTA stond overigens al in de planning om het drukke centrum te ontlasten.

Daarnaast wordt er gepraat over een voetgangerstunnel ter hoogte van het Centraal Station, die gelijk met het metrostation Sixhaven – een nog te bouwen metrohalte van de Noord/Zuidlijn, recht tegenover CS – bovengronds zou moeten komen.

Ondertussen komt er bij wijze van proef ook extra toezicht bij de veerponten om de overtocht van grote aantallen passagiers tussen Noord en CS in goede banen te leiden.

Zoals dat gaat bij grote bouwprojecten in Amsterdam wordt er nu al bezwaar aangetekend tegen de plannen. Eerder was er al een petitie van bewoners die helemaal tegen de bouw van bruggen zijn, een andere petitie die tunnels bepleit van het CS naar het Buikslotermeerplein, en dan is er nog Rijkswaterstaat.
Amsterdam en de rijksorganisatie liggen rondom de bruggenplannen met elkaar in de clinch. Dit voorjaar schreef minister Melanie Schultz van Verkeer en Waterstaat in een brief aan verantwoordelijk wethouder Eric van der Burg al ‘niet blij’ te zijn met de plannen voor Java-eiland. Rijkswaterstaat ziet de bruggen als een belemmering voor de scheepvaart. De brug zou hoog genoeg moeten zijn voor schepen met vier lagen containers erop, maar Amsterdam vindt drie lagen ook wel voldoende. Een hogere brug betekent namelijk niet alleen harder trappen voor de fietsers, maar kost ook miljoenen extra. Bovendien heeft Amsterdam ook met een andere restrictie te maken: de brug mag niet boven de grachtengordel uittorenen omdat dit Unesco-werelderfgoed is.

De gemeenteraad vergadert 19 juli over de verbindingen over het IJ.