Nieuws

Smalle bruggen, opgevoerde scooters

De stad wil het gebruik van de fiets stimuleren en maakt daar de komende jaren ruimte voor. IJburg, inclusief Zeeburgereiland, is straks de grootste wijk van Oost. Bewoners die met de fiets naar de stad willen, zijn afhankelijk van twee bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal. Hoe ervaren zij hun fietstocht?

IJburg wordt groter en groter: 23.000 mensen wonen er nu, rond de 55.000 als de bouw erop zit. Het aantal fietsende forensen en scholieren neemt hand over hand toe. Via de smalle Nesciobrug en de Amsterdamsebrug op Zeeburgereiland worden zij rechtstreeks de Indische Buurt in geleid. Daarbij komt dat de gemeente in de vinexwijken autogebruik bewust ontmoedigt door er weinig parkeergelegenheid aan te leggen.

Dat laatste is voor Hanneke (60), die sinds een jaar met veel plezier op Zeeburgereiland woont, geen probleem. Ze heeft geen auto, maar is voor haar werk wel afhankelijk van de fiets. “De Amsterdamsebrug is soms een beproeving, als het weer slecht is of als het hard waait. Als ik dan aan de overkant van het water de stad zie liggen, denk ik: waarom is er in de Piet Heintunnel geen ruimte voor fietsers gemaakt?” Wat wel leuk is, nu het drukker wordt in haar wijk: “Ik kom op de brug vaker buren tegen. We zwaaien dan even naar elkaar.”

De gemeente Amsterdam heeft voor de komende jaren een programma uitgestippeld om fietsers beter te faciliteren. Dat is een goede zaak, zegt Janine Hogendoorn van het fietsplatform Ring-Ring. Zij woont al jaren op IJburg en vindt de twee bruggen ‘fantastisch mooi’. “Het is waanzinnig dat er zulke fietsverbindingen van wereldfaam zijn neergezet.” Maar ze ervaart de toegenomen drukte soms als heftig. “Scooters zijn dominant en gevaarlijk. Als ze zwaar opgevoerd de brug op komen scheuren, kijk ik wel extra uit.” Vanuit haar netwerk van fervente fietsers weet ze ook dat je er met een brug alleen nog niet bent. “Veel mensen vinden de routes vooral ’s avonds onveilig, omdat ze deels door niemandsland lopen.”

Ring-Ring richtte ze op om fietsen te stimuleren, omdat de wegen in de stad vol raken, maar fietsers zich duurzaam en stressloos verplaatsen. Er kan zegt ze, nog veel verbeterd worden. “Fietsen in de stad heeft een enorme groei doorgemaakt, maar er is nauwelijks extra ruimte voor fietsers gecreëerd. Die slag moet de stad echt maken. Als de fietsverbindingen goed zijn, stappen meer mensen op de fiets. Dat is beter voor het milieu en onze gezondheid. Dat is mijn drijfveer.”
Stad trekt 54 miljoen uit voor fietsplan
Het college wil flink investeren in verbetering van fietsroutes en fietsparkeerplekken in de stad. Want we hebben met zijn allen bijna een miljoen fietsen in Amsterdam, en deelname aan het verkeer moet wel veilig blijven. Wethouder Litjens (Verkeer en Vervoer): “De fiets is populairder dan ooit. Dat is mooi, want fietsen is gezond en draagt bij aan een bereikbare en aantrekkelijke stad. Bredere fietspaden, veiliger kruispunten en meer fietsparkeerplekken zorgen voor minder stress op de fiets.”
Op heel drukke plekken, hotspots in gemeentelijk jargon, komen nieuwe routes voor fietsers waar ook voetgangers van profiteren. Wie wil meedenken over de verdere invulling van het plan kan dat online doen via amsterdam.nl of een bijeenkomst bezoeken die op 10 mei wordt georganiseerd.