Acht studenten aan het Design Lab van de Gerrit Rietveld Academie presenteerden afgelopen weekend hun meest recente werk in Loods 6 op de Surinamekade. Opvallend zijn de levendige kleuren en de bedrijvigheid van de kunst.
Overal ter wereld wordt de watervoorziening door toedoen van de mens bedreigd. De druppelende Fluid Paradox van Julian Woudstra is een interactie tussen mens en sculptuur die de kwetsbaarheid van de kapitalistische machine benadrukt: zonder aanvoer van water komt zijn werk tot stilstand. Om dat te voorkomen kan het waterreservoir bovenaan een ladder worden bijgevuld door wie zich daartoe geroepen voelt.
Het idee voor de heen en weer schuddende Sex in the car Suzuki Alto van Romain Perez ontstond terwijl hij ergens op wachtte en tegen iets aanleunde dat daardoor bewoog. Perez maakt zijn werk op intuïtie en zonder te weten wat de betekenis is. Visualiteit en de indruk daarvan zijn voor hem primair. Hij onderzoekt zijn ‘personal design language’, die hij door ervaringen op te doen alleen zelf kan ontdekken. De Suzuki is ook zijn vervoermiddel en gaat na de expositie weer de weg op.
Tijdens een reis door Thailand kon Ebel Elzes niet slapen in de nachttrein. Hij liep door de wagons en kwam daardoor op het idee een kunstwerk te maken dat als rustmoment dient. In het midden is een bank, de in een cirkel opgestelde afbeeldingen draaien daar omheen. Bedoeling van Even Wachten is dat het werk naar de kijker toekomt, die daardoor niets hoeft te doen en zo een oplaadpunt heeft.
In Permeable Square with Mass van Chaelim Kwon krijgt vormloze emotie vorm in een vierkante doos. Het werk verbeeldt het cultivatieproces van lijnen die op natuurlijke wijze groeien in hun visuele en verbale taal. Frisse lucht blaast gedachten weg, mist verlicht een delicate lijn.
Om ermee af te rekenen dat zijn bureau altijd een chaos is, schiep Stijn Weski zijn ideale, overzichtelijke werkplek. Het bureau met computer heeft voorzieningen voor inspiratie zoals een notebook. De werkbank is als bureau ingericht om ordentelijk te blijven. Zijn tekentafel is dusdanig verstelbaar dat hij vanuit verschillende posities kan werken. Makers Desk is een eerste stap naar het definitieve ontwerp. Weski streeft ernaar ook ontwerpen te maken die inspelen op de persoonlijke behoeftes van anderen.
A World of Data van Milan Dop geeft inzage in een door machines en data gedreven wereld, die wordt gecontroleerd vanuit één gebouw. Er is ook felle weerstand tegen dit regime. Het werk stelt vragen bij de toenemende macht van technologie.
Stone Toys van Yavor Kalaydzhiev is een verhaal over een tijd zonder zorgen en de dierenwereld. Kalaydzhiev probeert te onthouden waarom hij speelde en waarmee. Met zijn herinnering aan het spelen op de grond herontdekte hij steen als een materiaal dat oude tijden doet herleven. Alles in de handen van een kind is speelgoed.
Telkens als Paolo Hamann terugkeert in Maine, de staat waar hij opgroeide, wordt hij de eerste dag na aankomst vroeg wakker en gaat van huis. Op een bankje bij de hutten van Fisherman’s Point in South-Portland kijkt hij naar zonsopgang en heeft dan pas het gevoel weer thuis te zijn. Voortbordurend op deze gedachte maakte hij zijn eigen hut I’m on the beach. Hiermee stelde hij een herinnering veilig, de hutten in South-Portland spoelden begin dit jaar weg tijdens een plotselinge overstroming.