Een voorstel van D66, GroenLinks en PvdA om IJburg en het Cruqiusgebied beter te ontsluiten voor fietsers en voetgangers door een pontje of een fietsbrug te realiseren, is door de hele stadsdeelraad van Oost omarmd. De verbinding zou moeten lopen van Zeeburgereiland via de Cruqiusweg naar Borneo-eiland. “Het centrum komt zo een stuk dichterbij.” Portefeuillehouder Reuten gaat onderzoeken of het mogelijk is.
Raadslid D66 Jeroen Gerritsen: “Bij de ontwikkeling van Zeeburgereiland en IJburg horen goede verbindingen met de stad. Over auto’s is veel discussie gevoerd, maar fietsers mogen niet worden vergeten. Daarom willen we een fiets- en voetgangersverbinding maken over het Amsterdam-Rijnkanaal. Nu moeten fietsers via de Amsterdamse brug of de Nesciobrug dwars door oud-Oost heen naar het centrum. Dat is een hele omweg, in ieder geval psychologisch.”
De partij diende daarom samen met PvdA en GroenLinks een motie in, die unaniem werd aangenomen. Portefeuillehouder Thijs Reuten gaat de mogelijkheden onderzoeken, en praten met de wethouders Van Poelgeest (ruimtelijke ontwikkeling) en Wiebes (verkeer) van de centrale stad. Bij hen moet tenslotte geld vandaan komen. Gerritsen: “Aan de vele reacties op het sociale netwerk Twitter merk ik dat de urgentie er is. De voorkeur van D66 gaat uit naar brug, maar ik ben benieuwd wat de bevindingen van ons Dagelijks Bestuur zullen zijn.”
De motie hoorde bij de bespreking herontwikkeling Cruqiusggebied, het oostelijkste puntje van het Oostelijk Havengebied. Dit wordt de komende jaren waarschijnlijk getransformeerd tot een nieuw stukje stad voor wonen en werken, met behoud van de karakteristieke gebouwen. Een pont of brug past goed in deze plannen.
Gemeenteraadslid Werner Toonk (VVD) was de tweets over een mogelijk pontje ook opgevallen. Hij blogt alvast dat hij het een hoge ambitie vindt in economisch barre tijden. Als woordvoerder financiën in de gemeenteraad vraag hij zich af wat zo’n nieuwe verbinding kost en wie de rekening betaalt. Lees zijn hele blog hier.
Foto: De Cruqiusweg