Nieuws

Onzekere tijden voor VanMoof-fietsers

De toekomst van het tot voor kort populaire fietsmerk VanMoof hangt aan een zijden draadje. Twee weken geleden werd de verkoop gestaakt om achterstanden weg te werken. Op 11 juli vroeg de fietsfabrikant uitstel van betaling aan, meestal een voorbode van een faillissement. Een dag later werd de aan de Mauritskade gevestigde winkel gesloten voor publiek. Eigenaren van de elektrische fietsen proberen die inmiddels te verkopen op internet.

Onlangs werd bekend dat het bedrijf al jaren in zwaar weer verkeert. Ook zijn er veel klachten. In 2022 leed VanMoof 80 miljoen euro verlies. Een van de oorzaken zou het ‘S3’ model zijn, waarmee mogelijk door te snelle productie veel problemen zijn.

VanMoof, gevestigd aan de Mauritskade bij het Oosterpark, is in 2009 opgericht door de broers Carlier. Ze bedachten een (elektrische) stadsfiets als alternatief voor de auto. De dure modellen verschenen steeds vaker in het Amsterdamse straatbeeld. Er ontstonden ook problemen. Sommige kopers wachtten zes maanden op hun fiets. Onderdelen van het merk zijn niet universeel, waardoor reparaties bijna alleen bij VaMoof zelf mogelijk zijn. De wachttijd hiervoor is vaak lang, soms wel zes weken of langer. Vervelende bijkomstigheid is dat de kostbare fietsen regelmatig stuk gaan, in een enkel geval bij een nieuw exemplaar zelfs drie keer in een week. In Amsterdam zijn vier servicepunten. Om de wachttijden te verkorten, ging Van Moof een samenwerking aan met Kwik Fit en kwam er een extra servicepunt op de Overtoom. De agenda van dit bedrijf zou tot november vol zijn.

Hoewel bij veel mensen geliefd, is er ook controverse over de VanMoof-fietsen. Ze zouden – onder andere door de hoge aanschafprijs – volgens sommigen te veel zijn bedoeld voor jonge, succesvolle mensen.

Twee bewindvoerders bepalen op korte termijn of VanMoof nog levensvatbaar is. Als het bedrijf failliet gaat, kunnen de eigenaren van een fiets die vrijwel nergens meer laten maken omdat de onderdelen niet universeel zijn. Sommige partijen onderzoeken of de in Azië geproduceerde onderdelen kunnen worden opgekocht. Wie nu een fiets bij VanMoof in reparatie heeft en dit meldt, krijgt zijn eigendom terug. Klanten die nog wachten op levering van een fiets, zijn bij een faillissement waarschijnlijk hun geld kwijt. Schuldeisers als de belastingdienst hebben voorrang op de klanten.

VanMoof erkent dat uitstel van betaling is aangevraagd en verklaart er alles aan te doen een oplossing te vinden om het bedrijf voort te zetten.