De ondernemers die gevestigd zijn in de buurt rondom de haven van IJburg – winkels, horeca, fitnesscentra en dergelijke – zijn bezig met de oprichting van de Ondernemersvereniging Havenkwartier. Hiermee wordt een volgende stap gezet in de verbetering van het economisch klimaat op IJburg. Een proces dat ongeveer een jaar geleden in gang is gezet door intensief overleg tussen ondernemers en vertegenwoordigers van het stadsdeel.
Inmiddels zijn er tal van succesvolle evenementen georganiseerd, die veel publiek hebben getrokken. Men acht nu de tijd gekomen om deze zaken wat structureler en vooral gezamenlijk aan te pakken. Een vorm van citymarketing. Met veel kans van slagen, want het gebied rondom de IJburgse haven – inclusief het nabijgelegen deel van de IJburglaan en de Pampuslaan – heeft zoals dat in vaktermen heet ‘veel potentie’.
“Je ziet het straks bij de intocht van Sinterklaas, en zo was het ook tijdens Inside Design in september: de haven van IJburg is een prachtobject voor de promotie van deze wijk. Wat zeg ik? Voor de promotie van heel Amsterdám. De parel van Amsterdam, dat zijn we. We moeten er alleen nog even voor zorgen dat andere mensen dat ook vinden.” Aan het woord zijn Menno Hoekstra (The Lighthouse/Muider Compagnie) en Patrick Verdoorn (Life & Kicking), die beiden ondernemen langs de haven van IJburg. Samen met Pieter Herman (Execute Now, sinds kort gevestigd op de IJburglaan), Martijn van den Dobbelsteen (fotostudio op de Pampuslaan) en Imre Leenhouts (Pampusveer Sailboa) zijn zij onlangs door collega-ondernemers aangewezen om als ‘kerngroep’ de oprichting van de ondernemersvereniging voor te bereiden. Zij worden daarbij ondersteund door Michiel Schaap (Amvest-woongebouw Havenmeester aan de haven) en winkelstraatmanager Natasja Zak (stadsdeel Oost). Ook MKB-adviseur Dolf Kloosterziel denkt mee. “Ik kom in nieuwbouwwijken in het hele land, maar wat je hier op IJburg ziet is uniek en veelbelovend. Al vanaf het begin zijn hier winkels op haast organische wijze ontstaan. Zij groeiden mee met de behoefte, en werden niet zoals je elders vaak ziet vanaf een papieren plan in de wijk geplempt.”
Handen ineen
Het streven is eind november/begin december een oprichtingsvergadering te houden, waarin een bestuur wordt aangesteld. Tot die tijd werkt de kerngroep aan het schrijven van de statuten en aan het werven van leden.
“De meeste ondernemers in dit gebied hebben al aangegeven lid te willen worden,” zegt Hoekstra. Verdoorn voegt eraan toe: “Als we eenmaal aan de gang zijn, volgt de rest vanzelf. Eerst maar eens laten zien wat we voor elkaar kunnen betekenen.”
Michiel Schaap van Amvest trekt een vergelijking met hoe het ging bij het ontstaan van IJburg. “Alle projectontwikkelaars probeerden in het begin ieder voor zich hun huizen te promoten. Dat kostte veel geld en inspanning en het succes was beperkt. Pas toen ze de handen ineen sloegen en via Expo IJburg hun aanbod gezamenlijk presenteerden, schoten de verkopen omhoog. Schaap: “Je verkocht vanaf dat moment geen ‘huizen’ meer, nee, je verkocht ‘wonen op IJburg’. De nautische sfeer, de vrijheid, de ruimte: door samen een aantrekkelijk imago neer te zetten, kwamen de kopers vanzelf en kon iedere projectontwikkelaar profiteren.” Zo gaat dat dus ook met de ondernemers, straks.
Door Carla M. Peddemors
Foto
Drukte tijdens Inside Design 2012 – Een van de doelstellingen van de ondernemersvereniging zal zijn, het imago van IJburg te verbeteren. Het Havenkwartier neer te zetten als een aantrekkelijk gebied om je vrije tijd door te brengen. Zowel voor de Amsterdammers van ‘over de brug’ als voor de IJburgers zelf.