Het parkeerbeleid in stadsdeel Oost wordt vernieuwd en ligt nog tot 6 maart ter inzage op het stadsdeelkantoor. Het is eveneens in te zien via de website van het stadsdeel. De beoogde maatregelen moeten bereikbaarheid, maar ook leefbaarheid (recreatie, luchtkwaliteit) verbeteren. De vernieuwing is ook nodig omdat voor de voormalige stadsdelen Zeeburg en Oost/Watergraafsmeer nog steeds verschillende regels en tarieven gelden. “Straks is het beleid voor heel Oost gelijk,” zegt portefeuillehouder Van Spijk.
Een aantal plannen wordt – als het aan Van Spijk ligt – al in de komende twaalf maanden doorgevoerd. Zoals een parkeertariefverhoging in de Dapperbuurt en afschaffing van de 10-centzones bij winkelstraten en sportcomplexen. In winkelgebieden zal in plaats daarvan een winkelstraatregime worden ingevoerd en parkeerplekken voor (bak)fietsen en scooters worden gerealiseerd. Ook mag in heel Oost slechts één parkeervergunning per adres worden uitgegeven.
Overigens wordt door het dagelijks bestuur aan nog een aantal concepten gewerkt, zoals parkeren op afstand (bijvoorbeeld bij de Spaklerweg voor bestemmingsverkeer Zuidoost), het digitaliseren van vergunningenuitgifte en de realisatie van oplaadpunten voor elektrische auto’s. Daarnaast komt de uitgifte van parkeervergunningen in handen van het stadsdeel (nu Citeon).
Stadsdeel Oost heeft 31.394 parkeerplaatsen in de openbare ruimte. Er zijn 31.125 parkeervergunningen uitgegeven. Voor de Swammerdambuurt en Haveneiland West bestaat een wachtlijst van respectievelijk 2,5 jaar en 5 maanden (bron: stadsdeel Oost).