Tot Zover, het Amsterdamse museum over leven en dood bij De Nieuwe Ooster, heeft op een Zwitserse veiling zijn slag geslagen door een schilderij van de zeventiende-eeuwse meester Nicolaes Maes te kopen. Het gaat om een doodsportret van een kindje uit circa 1671. Zo voegt het museum een werk van een topschilder toe aan zijn collectie.
Schilderijen van grootheden als Rembrandt-leerling Nicolaes Maes (1634-1693) zijn normaal niet haalbaar voor het kleine Amsterdamse museum en directeur Guus Sluiter spreekt daarom van een grote stunt. Dankzij een tip van het Dordrechts Museum werd men op de veiling geattendeerd. “Het werk past niet in hun collectie maar ze vonden wel dat het werk terug moest naar een Nederlands museum. Het past perfect in onze collectie gedenkcultuur. Ons geluk was bovendien dat voor dergelijke portretten de markt klein is, zelfs al zijn ze gemaakt door een grote meneer als Maes. Dat maakte het betaalbaar.”
Op het portret is een dreumes te zien, een meisje, de ogen half gesloten. Dit geeft aan dat het kind niet dood geboren is, maar nog een tijd heeft geleefd. Dat het kindje overleden is blijkt uit de bloemenkrans op het hoofd, een zogeheten ‘hoetje’, dat beschermt tegen het kwaad. Het museum was al langer op zoek naar een aansprekend schilderij van een overleden kindje, ook om een brug te maken naar vergelijkbare foto’s uit de collectie. Zie totzover.nl.
Foto (Peter de Lange): Nicolaes Maes, Portret van een overleden kind, olieverf op doek, 66,5 x 55 cm, ca. 1671. Collectie Museum Tot Zover. Met lijst.