Lobbygroep pleit voor tijdelijke Snelbrug over het IJ, ‘verkeersinfarct dreigt’

Een Amsterdamse lobbygroep vindt dat een fiets- en loopbrug aan de westkant van het IJ niet langer wachten. De tijdelijke Snelbrug is de oplossing. Zij denken dat die brug er vóór 2030 ligt.

Amsterdam groeit de komende decennia juist aan de westkant van het IJ het snelst. De toekomstige definitieve brug staat pas in 2040 gepland. Dit is volgens de initiatiefnemers van de Snelbrug – een onafhankelijke lobbygroep met Amsterdammers van beide zijden van het IJ die ook professioneel bij de stad betrokken zijn – veel te laat.

Noord, al snel groeiend naar 150 duizend inwoners, loopt ondertussen qua mobiliteit vast. Het aantal pontgangers zal binnenkort op 70.000 per dag uitkomen. Buiksloterham, NDSM, de Klaprozenbuurt, Klaprozenweg Noord, de Bongerd, Houthavens en over enkele jaren ook het noordelijk deel van Havenstad op het Cornelis Douwesterrein liggen allemaal aan de westkant van Noord. Ook Zaanstad groeit snel. Noord krijgt te kampen met verkeersinfarcten.

Maar niet alleen de bereikbaarheid van Noord staat op het spel, ook de nautische veiligheid raakt in het gedrang. De aantallen ponten die door uitstel van de Westbrug nodig zijn om deze vervoersstromen op te vangen, worden nautisch te risicovol. Het gevaar van een groot ongeluk door een aanvaring wordt steeds reëler. Onaanvaardbaar, vindt de lobbygroep.
Behalve financiële en veiligheidsargumenten, pleiten ook sociaal-maatschappelijke- en klimaatoverwegingen voor de Snelbrug. Wachten kan daarom niet langer.
De lobbygroep heeft het al helemaal uitgedacht. De Snelbrug kan worden gebouwd tussen de Haparandadam en de NDSM-pier, dit gehele traject is reeds gereserveerd voor deze bestemming. De Snelbrug wordt maximaal 9,10 meter hoog. Het wordt een beweegbare brug die open en dicht kan voor zeer grote schepen en zeilboten. De oversteek over het IJ is 300 meter. De fietshelling blijft ruim binnen de norm. Ook voor voetgangers is de helling goed te doen. De ruw geschatte kosten bedragen tussen de 30 en 50 miljoen euro. Dit bedrag kan beduidend lager of hoger uitvallen, afhankelijk van de extra eisen die Rijkswaterstaat en de haven stellen boven op de gebruikelijke vereisten. De totale opbrengsten (reistijdwinst, milieu- en gezondheidswinst, grondwaardewinst, etc.) schatten de initiatiefnemers op basis van hun onderbouwingen op een half miljard. De investering in de Snelbrug verdient zich in ongeveer een à twee jaar terug.