Leerlingen van groep 8 van basisschool het Podium op IJburg hebben deze week flink de handen uit de mouwen gestoken. Onder leiding van ingenieurs van de gemeente Amsterdam, Royal Haskoning en Dura Vermeer mochten de 26 jongens en meisjes eigenhandig een stuk van de Eva Besnyöstraat aanleggen. Ook kregen ze tijdens een rondleiding uitleg over het ingewikkelde systeem van alle kabels en leidingen.
Het veldonderzoek is onderdeel van een nieuwe lesmodule ‘Nieuw land maken’, dat Ingenieursbureau Royal Haskoning en Ingenieursbureau Amsterdam in samenspraak met basisschool het Podium hebben ontwikkeld. “Wij vinden het belangrijk om kinderen al op jonge leeftijd kennis te laten maken met techniek. Dit kan een basis vormen voor de toekomstige beroepskeuze en dat is hard nodig, want in Nederland is nog steeds een groot tekort aan hoger opgeleid technisch personeel”, aldus drs. ing. Rogier Schravendeel die het project vanuit Royal Haskoning mede ondersteunt.
Tijdens de lesmodule krijgen leerlingen van groep 8 van Het Podium de mogelijkheid om zelf te ontdekken welke rol techniek speelt in de totstandkoming van het unieke eiland waar ze op wonen. Het Podium is de eerste basisschool op IJburg die is gestart met de lesmodule en het is de bedoeling om deze het komend schooljaar ook bij meerdere basisscholen op IJburg aan te bieden.
De lesmodule maakt deel uit van een speciaal onderwijsprogramma om leerlingen al op jonge leeftijd te interesseren voor techniek. Het onderwijsprogramma is een initiatief van Techniekambassadeur. Als onderdeel van Stichting Regionaal Technocentrum Amsterdam (RTCA), vergroot Techniekambassadeur de mogelijkheden voor basisscholen om invulling te geven aan techniekonderwijs via lesmateriaal, gastlessen en bedrijfsbezoeken. RTCA is gekoppeld aan het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap.
De lesmodule ‘Nieuw land maken’ is vanaf komend schooljaar 2011-2012 te gebruiken door scholen en is te vinden op de website van Techniekambassadeur.
Foto: IBA