Het was slechts enkele uren te zien, maar met rode graffiti was de tekst GEGENTRIFICEERD op een ochtend in april te lezen op de stoepen bij vijf locaties van horecagroep Drie Wijzen uit Oost (3WO). Met deze actie wil de groep Tegentrificatie Amsterdam “gentrificatie zichtbaar maken”. Zij vinden dat 3WO een grote rol heeft in het aanjagen van gentrificatie in Amsterdam, en dan met name in Oost.
De 3WO-horecagroep is bekend van onder meer Bar Basquiat in de Javastraat, het Badhuis op het Javaplein en Bar Bukowski aan het Oosterpark. De horecagroep bestaat uit ruim twintih ondernemers en heeft een belang in ongeveer dertig horecagelegenheden, waarvan het merendeel zich in Amsterdam-Oost bevindt.
In een gesprek met de Brug geven de actievoerders aan dat ze graag anoniem willen blijven, maar dat hun groep bestaat uit jonge Amsterdammers die zich zorgen maken over de gentrificatie van Amsterdam-Oost.
Vaag begrip
Met hun acties, die ze gedeeld hebben op hun instagrampagina @tegentrificatie_amsterdam, willen ze aandacht vragen voor het begrip gentrificatie – een proces van opwaardering van een buurt – dat volgens de actievoerders “nogal een vaag begrip” is.
Ze stellen dat met name de Indische Buurt en Dapperbuurt zich ontwikkelen tot buurten voor de rijken, en dat er voor de oorspronkelijke bewoners steeds minder plekken zijn waar zij terechtkunnen. Ze vinden dat termen die gebruikt worden om gentrificatie goed te praten, zoals “frisse wind” en “nieuw jasje”, impliceren dat een buurt voorheen niet in orde was. “Een buurt wordt dan bestempeld als slecht, terwijl dat helemaal niet zo was.”
“Er wordt door ondernemers zoals die van 3WO niet eens gekeken naar wat een buurt al heeft”, vinden de jonge Amsterdammers. Zo benoemen ze dat er juist in Oost veel horeca is, maar dat er ook buurtinitiatieven zoals volkskeukens en buurthuizen zijn. “Wij vragen ons dan af: wie zijn de mensen in Amsterdam-Oost die een Bar Basquiat of een Le French Café nodig hebben? Welke bewoners van de Javastraat zijn dat?”
Die vraag beantwoorden ze zelf: “Dat zijn witte middenklassers, met veel kapitaal, die rond de dertig jaar oud zijn.”
Javastraat
“Wij vinden dat mensen zich best een beetje zouden mogen schamen om op deze manier bij te dragen aan gentrificatie.” Mensen zouden zich er meer van bewust mogen zijn dat je door ergens geld uit te geven vooral bijdraagt aan de portemonnee van de ondernemer, en dat dit niet noodzakelijk ten goede komt aan de buurt.
“Het is gewoon niet nodig om vijf tenten van dezelfde ondernemersgroep in een straat te hebben”, daarmee doelend op de 3WO-horecarijke Javastraat. De actiegroep wil daarom ook de Drie Wijzen uit Oost oproepen om in het vervolg goed te kijken of de buurt behoefte heeft aan nog een café of restaurant.
Ook buurtbewoners willen ze meegeven om zichzelf eens uit te dagen. “Ga eens naar een niet zo voor de hand liggende horecagelegenheid. Er zijn hartstikke veel leuke plekken in Amsterdam-Oost die niet bij een keten horen.” De actievoerders hopen daarnaast dat hun boodschap is overgekomen bij de 3WO-ondernemers.
Riad Farhat, een van de eigenaren van de Drie Wijzen uit Oost, laat de Brug weten dat hij niet inhoudelijk wil ingaan op de graffiti-actie, maar dat hij de actievoerders van harte uitnodigt om een kop koffie te komen drinken om met elkaar van gedachten te wisselen.
Door Thomas Michel
