Een nieuw bestuur, een nieuw beleid, een nieuw shirt. En sinds kort ook een nieuwe sponsor voor Zeeburgia.
Het is weer eens wat anders dan de bakker of slager van om de hoek als sponsor van je club. Sinds 1 september van dit jaar siert bij de jeugdelftallen van Zeeburgia het logo van ING het shirt. “Zo’n groot bedrijf dat zich aan je bindt, dat straalt natuurlijk ook af op de vereniging,” zegt voorzitter Marianne van Leeuwen. “Het spreekt voor zich dat we hier heel blij mee zijn.”
Zeeburgia is één van de 122 amateurclubs in Nederland die uit bijna achthonderd aanmeldingen beloond is met een intensief hoofdsponsorschap waarmee zij de komende drie jaar de samenwerking aangaat met ING. Met het sponsorprogramma wil de ING samen met de KNVB het amateurvoetbal in Nederland een aanzienlijke impuls geven.
Vorig seizoen schreef ING een pitch uit waarop amateurverenigingen konden reageren. Etienne Schenker, belast met sponsoring bij Zeeburgia, vroeg naderhand waarom de bank juist voor de club uit Oost had gekozen. “Wat de doorslag gaf, was dat we oud-speler Joshua Brenet, nu onder contract bij PSV, een filmpje hadden laten maken over waarom ING voor Zeeburgia moest kiezen. Dat filmpje sloeg aan.”
De bijdrage van ING kon op geen beter moment komen. De club uit Middenmeer Noord heeft een roerige tijd achter de rug. Sinds april van dit jaar heeft de vereniging een nieuw bestuur. Daarmee vestigt de club zijn blik weer op de toekomst. Het sponsorschap van ING geldt daarom in zekere zin ook als onderstreping van die nieuwe start.
“Zo voelt het wel ja,” zegt Van Leeuwen. “We willen op allerlei gebieden stappen maken. We hebben een nieuwe website gelanceerd. In onze kantine zijn inmiddels warme maaltijden verkrijgbaar. We hebben een nieuwe kledinglijn, een nieuw logo en we krijgen een nieuw clubhuis. Deze club is volop in ontwikkeling. Genoeg werk te doen dus.”
Schenker vult aan: “We voetballen op hoog niveau, maar qua organisatie blijven we in sommige opzichten een clubje. We willen echter meer dan een clubje zijn. Het moet professioneler. Daar werken we nu hard aan. Ook die aanpak sprak ING aan.”
Het belangrijkste speerpunt van de vereniging blijft de jeugdopleiding. Die was al toonaangevend. Vorig seizoen stonden bij maar liefst 11 van de 18 eredivisieclubs spelers onder contract met een verleden bij Zeeburgia. Bekende namen van oud-spelers zijn onder meer Luciano Narsingh (PSV), Adam Maher (PSV), Fred Benson (FC Sheriff Tiraspol uit Moldavië), Rydell Poepon (Valenciennes FC uit Frankrijk) en Ryan Donk (Kasimpasa SK uit Turkije).
De missie van Zeeburgia is nu om niet alleen toonaangevend te zijn, maar ook om daadwerkelijk de beste jeugdopleiding van alle amateurclubs in Nederland te verzorgen. “Wij vinden het heel belangrijk dat onze trainers niet alleen over voetbalkennis beschikken, maar ook over pedagogische kwaliteiten,” zegt Schenker. “Onze jeugdspelers zijn zoveel uur per week bij ons op de club. Dan mag je ook van de club verwachten dat de begeleiding professioneel is.”
In ruil voor de plek op het shirt van de jeugdelftallen schenkt ING Zeeburgia 25.000 euro per jaar. Kan de club nu achteroverleunen? “Welnee,” zegt Van Leeuwen. “Dat bedrag is uiteindelijk maar een klein deel van onze totale begroting. We hopen dat nog veel meer sponsors zich aandienen.” En Schenker besluit: “Ik zou heel slecht mijn werk doen als dat zo was. Onze ambities zijn groot, dus wat mij betreft kunnen we nog tien ING’s gebruiken.”
Ook andere clubs
Naast Zeeburgia worden ook andere amateurclubs uit Amsterdam en omstreken door ING gesponsord: AFC IJburg, DCG, DVC Buiksloot, WV-HEDW en Ouderkerk. Een aantal hiervan is net als Zeeburgia onderdeel van het sponsorprogramma. Deze clubs ontvangen tussen de 10.000 en 25.000 euro per jaar. Afhankelijk van het voorstel van de club is dat bedrag vastgesteld. Clubs moesten minimaal driehonderd leden hebben om in aanmerking te komen voor het sponsorprogramma van ING.
Lees ook:
Vier Zeeburgiavoetballers aan de slag bij topclubs (31-03-2014)
Meer sport in oost