Op IJburg is wederom geschiedenis geschreven. Als eerste ter wereld kreeg sluis 124 aan de oostkant van de Groene Tunnel betonnen sluisdeuren ingehesen. Tot nu toe waren sluisdeuren altijd van hout of staal. Het idee om met beton te gaan werken kwam van de ingenieurs van Ingenieursbureau Amsterdam. Betonnen sluisdeuren zijn beduidend goedkoper en duurzamer in gebruik.
De twee 14 ton zware deuren werden vrijdag 15 oktober ingehesen bij de nieuwe sluis aan de oostkant van de Groene Tunnel. Daarmee is ‘de laatste schakel in het watersluitsysteem van IJburg’ bijna klaar voor gebruik. Edwin Meisner, projectleider van Ingenieursbureau Amsterdam (IBA) roemde ook de andere betrokken partijen – opdrachtgever PBIJ en aannemer Schuurmans – om hun lef de innovatie als eerste ter wereld door te voeren. “Het gebruik van beton heeft twee grote voordelen. Het is goedkoper dan het staal dat we de afgelopen decennia gebruikt hebben. En het is ook nog eens veel duurzamer. De CO2-uitstoot tijdens de hele cyclus van de deuren (het maken, het gebruik en uiteindelijk het afvoeren) is flink gereduceerd.”
Dat concludeerde IBA vijf jaar geleden al in een verkennende studie naar het gebruik van hogesterktebeton voor sluisdeuren. Ook bijzonder aan de constructie is dat de slechts 10 centimeter dikke deuren worden verplaatst door waterkracht. Bij het openen en sluiten wordt straks een zeer dun laagje water (0,1 mm) onder de deuren geperst. Dit beperkt de glijweerstand, want minder energie kost en vervuiling onder de deur tot een minimum beperkt.
Sluis 124 is een van de vier sluizen op IJburg. Aan de oostkant van Haveneiland verbindt deze sluis de Groene Tunnel met het IJmeer. Het ontwerp van de sluis is van Meyer & Van Schooten architecten.