Ondanks toezeggingen aan de oppositie in de gemeenteraad voor ‘wellicht mogelijk maatwerk in het geval van aanvullend openbaar vervoer’, blijven de verkeersknippen in de Weesperstraat en omgeving incidenten veroorzaken en de gemoederen bezighouden.
In een van de dagelijkse overzichten van incidenten die verkeerswethouder Melanie van der Horst verstuurde staat dat op 11 juli verkeersregelaars een hoogzwangere vrouw en een verloskundige bij een verkeersknip tegenhielden. De twee waren onderweg naar het OLVG Oost. De verloskundige belde tijdens de rit naar 112, sprak met de meldkamer van de politie en kreeg de toezegging dat de slagboom omhoog zou gaan. De verkeersregelaars meldden bij aankomst dat deze toezegging niet is doorgegeven. Nadat de verloskundige de verkeersregelaars ervan overtuigde dat het om een spoedgeval ging, openden die alsnog de slagboom. De opgelopen vertraging was enkele minuten.
Afspraak tussen de gemeente en het koepel van verloskundigen is dat de slagbomen opengaan bij spoedeisende ritten. De verloskundigen bellen in zo’n situatie de meldkamer, die dit doorgeeft aan Handhaving en Toezicht (THOR). Bij onduidelijkheid kunnen de verkeersregelaars zelf contact opnemen met THOR, wat in dit geval gebeurde. Van der Horst kondigt een onderzoek aan naar de communicatie tussen de meldkamer van 112 en THOR.
Rond het middaguur was er nog een incident. Een ambulance die zonder spoed naar een melding onderweg was, liep een halve minuut vertraging op. Aanvankelijk las de camera van de Weespersknip de toegangssticker achter de voorruit niet.
Vier dagen eerder reden auto’s over de stoep en fietspaden bij het Mr. Visserplein omdat ze anders – door de geplaatste bloembakken in de omgeving van de verkeersknip – geen ruimte voor een ambulance konden maken.
Naar aanleiding van meerdere incidenten in de week daarvoor vroegen de oppositiepartijen opnieuw een spoeddebat aan. Vanwege de enorme verkeersdrukte (veroorzaakt door de verkeersknip), werkzaamheden op de A10 Noord, Keti Koti en een afgesloten IJtunnel hadden twee ambulances, een brandweerwagen en een politieauto geen vrije doorgang meer.
Sinds het begin van de verkeersknip op 12 juni zijn er zorgen bij hulpdiensten en woedeuitbarstingen bij automobilisten. In een enkel geval zijn verkeersregelaars belaagd of is dwars door een slagboom heen gereden. Bewoners van de Kattenburgerstraat hielden op 23 juni een lawaaiprotest. Wethouder van der Horst overleefde eind juni een spoeddebat over de verkeersknip. Het zes weken durende experiment is bedoeld om te kijken hoe de (binnen)stad het best autoluw kan zijn en eindigt op 23 juli.
Dossier Weesperknip.