Nieuws

Hoge woontorens geven stad een nieuwe skyline

De hoogste woontorens van de stad staan straks in de Sluisbuurt. Op dat kleine stukje grond tussen Schellingwouderbrug, Piet Heintunnel en IJ verrijst een wijk waarin vooral véél mensen een huis moeten krijgen. “Amsterdam krijgt een nieuwe skyline.”

De wijk krijgt een opvallend hart, met een waterbassin waarin gezwommen, gekanood en gesupt kan worden, hogeschool Inholland, ruime kades en de fietsbrug naar het Oostelijk Havengebied. Erheen leidt de hoogstraat, de hoofdstraat. Dwars daarop, richting het water, komen de zogenoemde woonstraten, met blokken tot twintig meter hoog. Erachter, dieper in de wijk: de hoge woontorens, meer dan waar ook in Amsterdam.

De stad wordt steeds populairder. Mirjana Milanovic, stedenbouwkundige bij de gemeente Amsterdam en verantwoordelijk voor het plan, lacht. Hoe anders was dat tijdens het plan IJburg. “Toen lag er de opdracht gezinnen in de stad te houden. Nu moeten we plek maken voor al die mensen – met name young professionals – die in de stad willen wonen.”

Het is heel goed dat ze komen, zegt ze. “Het is fijner én beter voor het milieu dat al die mensen niet heen en weer hoeven te reizen.” Bijzonder is dat Amsterdam tot nu in de breedte is gegroeid, er kwam steeds oppervlakte bij. “Nu niet, ook omdat we er nadrukkelijk voor kiezen dat groen echt groen moet blijven. We zoeken naar bestaande locaties waar nog gebouwd kan worden. De Sluisbuurt is zo’n plek.”

Hogeschool naar de Sluisbuurt
De voorzieningen voor het hele Zeeburgereiland – dat ook de Sportheldenbuurt, Oostpunt en Baaibuurten omvat – zijn geconcentreerd in de Sluisbuurt. “Er komen veel mooie plekken, met ruimte voor groen, sport en spelen.” Behalve basisscholen en veel winkels, neemt ook hogeschool Inholland zijn intrek in de wijk, met negenduizend studenten.

In de Sluisbuurt woont drie vierde van de mensen (totaal zo’n elfduizend) in woonblokken van maximaal twintig meter hoog. Een vierde woont in torens, waarvan de meeste tussen de veertig en zestig meter hoog worden. Zes torens gaan echt de lucht in, worden tachtig tot maximaal 135 meter hoog. “Dat zijn de blikvangers die het silhouet van de stad zullen veranderen.”

Bezwaar
Natuurlijk, Milanovic snapt de bezwaren van sommige omwonenden wel. “Hun uitzicht verandert. Tegelijkertijd komen ze midden in de stad te wonen. De voorzieningen van de Sluisbuurt – zoals de hogeschool, een middelbare school (in totaal drie op Zeeburgereiland), winkels en sportvoorzieningen – zijn ook voor hen zeer bereikbaar.”

Op de dijk, waar straks fiets- en wandelpaden worden aangesloten op bestaande routes, zet Milanovic haar voeten in het gras. Ze gelooft dat het mooi wordt straks. “We bieden iets dat er nog niet is. Stel je even voor: een gebouw van drie lagen naast één van honderd meter. Dat is toch spannend? Het biedt veel keuze voor verschillende woonwensen. Vanuit de hele omgeving zie je: dáár is de stad. Amsterdam krijgt een nieuwe skyline.”

In cijfers
5500 woningen, 200 woningen per hectare grond ● 11.000 mensen ● 9.000 hogeschool-studenten ● 28 torens vanaf 50 meter, waarvan er 6 tussen 80–135 meter ● 100.000 m2 winkels, voorzieningen en werkplaatsen.
Volgens planning start de bouw van de Sluisbuurt begin 2019.