In veel sportkantines verliest de vette hap terrein: clubs zetten vaker gezondere voeding op het menu. Ook hockeyclub IJburg omarmt deze trend.
“We zijn van plan om steeds meer gezonde artikelen aan te bieden,” zegt Etienne Boyer, lid van de barcommissie van AHC IJburg. “Op dit moment zijn we druk bezig met het promoten van water. We zetten de flessen water zichtbaar in de koelkast, zodat de keuze eerder valt op water dan op limonade. Water is het mooiste dat je kunt promoten.”
In het clubhuis gaat de friteuse niet aan. Dat kan ook niet, omdat de afzuiginginstallatie nog niet gereed is. “Clubleden hoor je er nooit over. Men weet ook niet beter. Leden van een bezoekende club vragen er wel eens naar, maar als je alternatieven aanbiedt, dan vinden de mensen dat ook prima.”
Bij AHC IJburg zijn aan de bar bijvoorbeeld diverse belegde broodjes en tortillarolletjes verkrijgbaar. En dankzij een samenwerking met de Keuken van Levant staan er soep en pasta op het menu, zodat de kinderen vooral doordeweeks rondom de trainingen ‘een behoorlijke hap kunnen eten’, zoals Boyer het omschrijft.
Hoewel de snoepzakjes bij de allerkleinsten nog steeds een grote hit zijn, is het aantal chocoladeproducten teruggebracht van tien naar vier. Hiervoor in de plaats zijn mueslirepen gekomen. Over de verkoop van snackgroenten wordt nagedacht.
De gratis appels in het clubhuis vinden in ieder geval al gretig aftrek. “Per week gaat er zo’n 20 à 24 kilo aan appels doorheen,” zegt Boyer lachend. “Ik weet niet of het snijdt in onze omzet, maar het gezonde gevoel stimuleer je er wel mee.”
Meer over hockeyclub AHC IJburg.