Stichting IJbaan Amsterdam heeft via crowdfunding twintigduizend euro opgehaald. Dat is genoeg om het eerste haalbaarheidsonderzoek naar een kabelbaan over het IJ te financieren. Een oplossing voor de steeds toenemende drukte op de ponten tussen Noord en de rest van Amsterdam komt zo iets dichterbij.
In juni 2015 zijn er bij de stad verschillende plannen neergelegd om de verkeersproblemen in Amsterdam op te lossen. Ei aan het IJ was één van die plannen, op poten gezet door Bas Dekker en Willem Wessels. Toch heeft de gemeente ervoor gekozen om in eerste instantie alleen twee bruggen aan te leggen. In reactie daarop zijn de initiatiefnemers van de zogeheten IJbaan zelf een haalbaarheidsonderzoek gestart, in samenwerking met Arcadis. Om dat onderzoek te kunnen bekostigen, was twintigduizend euro nodig. Dat bedrag is nu bij elkaar gespaard door mede-Amsterdammers en de stadsdelen Noord, Oost en West.
Milieuvriendelijk
Nu de kabelbaan dichterbij lijkt te komen, is het volgens de mannen tijd voor de volgende stap. Dekker: “We verwachten de resultaten van het onderzoek eind oktober, begin november te kunnen presenteren. Daaruit zal blijken wat er precies mogelijk is. Iedereen die via onze website een ticket heeft gekocht, wordt daarvoor uitgenodigd. Daarna beginnen we meteen aan een vervolgonderzoek. Als het aan ons ligt, komt dit er. Een kabelbaan spreekt tot de verbeelding en is volgens ons een goede manier om gebieden bereikbaarder te maken. Daarnaast is de IJbaan volledig elektrisch. Daarmee dragen wij bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot.”
Samenwerking TU Delft
De financiering zou volgens Dekker haalbaar moeten zijn zonder dat de stad zelf de portemonnee hoeft te trekken. Ook over de inhoudelijke uitvoering is hij positief. De afgelopen jaren heeft hij met Wessels veel tijd gestoken in het opbouwen van contacten. Dekker: “Er zijn verschillende instanties voor wie dit een enorme kans zou betekenen. We werken bijvoorbeeld samen met de TU Delft om het aantal fietsers per cabine te optimaliseren. Binnen anderhalf, twee jaar moet het gebouwd kunnen zijn, dat is het probleem niet. De vraag is alleen hoe snel je de vergunning krijgt. Ik denk dat je nog van zo’n drie, vier jaar uit moet gaan.”
Dekker benadrukt wel dat de kabelbaan geen vervanging voor het bestaande openbare vervoersnetwerk moet worden. “Het is een snelle manier die kan helpen om grote problemen te tackelen. Tunnels en bruggen zullen ook nodig zijn natuurlijk.”
Voor de presentatie zijn nog een aantal tickets beschikbaar. Met zo’n kaartje ben je meteen verzekerd van een ritje in de kabelbaan, mocht die er echt komen. De tickets zijn verkrijgbaar via www.eiij.nl
Door Mariëlle Wisse
Lees ook:
Droomvlucht over het IJ, kabelbaan als oplossing voor grote passagiersstromen (23-02-2016)