Het rijden van bussen, trams en metro’s in en rond Amsterdam – de zogeheten concessie Amsterdam – is gegund aan GVB. Dit is door het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam besloten. Vanaf 29 maart 2026 komt er vier procent meer ov op straat. Vanaf 2027 gaat de metro vaker rijden en veelgebruikte lijnen moeten zo vaak gaan rijden dat het HOV-lijnen ofwel snelle lijnen worden. Dit zijn de ambities van het GVB voor de toekomst.
‘Ingroeipad’
Ook het GVB kampt met uitdagingen zoals personeelstekort. Daarom zijn er afspraken gemaakt voor de eerste twee jaar van de concessie, een zogenoemd ingroeipad. Onderdeel hiervan is het toestaan dat er op bepaalde lijnen in daluren minder vaak gereden mag worden. Dit maakt het mogelijk om met méér verschillende lijnen te rijden. De tijdelijke lagere frequenties worden alleen toegestaan op plekken en tijden waar het qua reizigersaantallen mogelijk is. En er wordt zo snel mogelijk weer opgeschaald.Claudia Zuiderwijk, CEO van GVB: “We zijn er trots op dat onze opdrachtgever ons het vertrouwen heeft gegeven om deze rol te vervullen. Zo kunnen we bijdragen aan de groei van Amsterdam met een steeds uitgebreider ov-aanbod. ”
