Op 3 september verzamelden 150 bewoners van IJburg en Zeeburgereiland zich voor een stadsgesprek met burgemeester Femke Halsema en stadsdeelvoorzitter Carolien de Heer. Er waren drie thema’s: veiligheid, mobiliteit en bereikbaarheid. De nadruk lag op IJburg, voor Halsema “een gebied van water, lucht, uitzicht en strand”. Het werd een geanimeerde uitwisseling.
‘Jongeren, benoem wat je nodig hebt’
Hoe staat het met het gevoel van veiligheid op IJburg? Verschillende bewoners kaartten aan dat sommige jongeren voor overlast zorgen, waardoor anderen zich minder vrij bewegen. De wijk heeft een gebrek aan voorzieningen, was de gedeelde mening in de zaal: jongeren hebben te weinig plekken om te chillen, er wordt niet veel voor ze georganiseerd en dan maken ze straten onveilig, steeds vaker met fatbikes en verbaal geweld. “Wacht niet tot IJburg af is, organiseer ontmoetingen, zoals met voetbalwedstrijden die voor verbinding zorgden,” riep een moeder namens haar twee dochters op. “Verbeter de verlichting in het Van Gogh-park.” Halsema antwoordde dat verlichting van fietspaden en parken door de afschuwelijke moord op Lisa in de hele stad meer aandacht krijgt. De gemeente neemt alle fietsroutes onder de loep.
De burgemeester legde uit dat er veel druk op schaarse grond is en woningbouw prioriteit krijgt. Daardoor verschuiven ook rafelranden zoals de Baaibuurt op Zeeburgereiland. “Er is beperkt budget voor andere dingen,” zei Halsema. “De gemeente heeft veel knoppen om aan te draaien. Op IJburg loopt een aantal programma’s van de gemeente, waaronder een voor burgerschapsvorming. De vacatures voor wijkagenten zijn ingevuld. Van fatbikes en slechte omgangsvormen hebben Amsterdammers overal last.” Ze riep de bewoners op om zelf initiatief te nemen voor positieve ontmoetingen en de gebiedsmakelaar te polsen voor steun. “Jongeren, benoem wat je nodig hebt.”
Drukte op de weg
Een aantal andere onderwerpen passeerde de revue. De IJburglaan is de vijfde drukste weg van Amsterdam. “Leg een ondergrondse weg aan,” opperde een bezorgde bewoner. Stadsdeelvoorzitter Carolien de Heer stelde de zaal gerust: “Er komt geen tweede weg uit Oost die tot nog meer verkeer bij Zeeburgereiland leidt.” Halsema voegde toe dat Amsterdam met 250.000 te veel auto’s telt en dat het beleid erop gericht is dit aantal terug te dringen. De gemeente zet vol in op het stimuleren van fietsen. Ze zegde toe het verzoek om zebrapaden op de Bert Haanstrakade met de wethouder van Verkeer te bespreken. Een andere vraag betrof de regelmatige uitval van ‘levensader’ tramlijn 26. Halsema zegt ook dit op de juiste tafel te zullen leggen; de haar bekende uitval is te wijten aan personeelsgebrek bij het GVB. Ook de dienst Stadwerken die de openbare ruimte schoonmaakt kampt met arbeidstekorten. Een van de redenen waarom zwerfvuil blijft liggen. “Toch maken we meer schoon dan vijf jaar geleden,” verzekerde Halsema. “We hebben meer groen nodig voor meer schaduw tussen de stenen,” zei een bewoner. Daar was de burgemeester het ook mee eens. Een nautisch ondernemer riep op IJburg toegankelijk te houden voor watersport. Zijn plan voor een watercorridor gaat naar het projectteam.
Een van de 700 studenten in de jongerenwoningen in de Baaibuurt die over een paar jaar moeten wijken voor nieuwbouw, sprak de hoop uit naar een sociale huurwoning op Zeeburgereiland te kunnen verhuizen: “Wij hebben ook binding met de buurt gekregen.” Halsema beloofde niets. “Er moeten nou eenmaal heel veel huizen gebouwd worden, voor verschillende soorten mensen.”
Bij de koffie na het gesprek concludeerden bewoners dat Halsema geïnteresseerd en goed op de hoogte was. “Ze kaatste de bal regelmatig terug naar ons. Dat was terecht. We moeten onze wijk ook zelf leefbaar houden.”
Tekst Anita van Stel, beeld gemeente Amsterdam
