Ingezonden mededeling

Dit moet je weten over zelfrijdende auto’s

Als het op zelfrijdende auto’s aankomt, had de toekomst er nu al moeten zijn. In 2020 ben je een ‘permanente bestuurder op de achterbank’, voorspelde de Guardian in 2015. “Tegen 2020 zullen er 10 miljoen zelfrijdende auto’s op de weg zijn”, schreeuwde een Business Insider-kop uit 2016. Die verklaringen gingen vergezeld van aankondigingen van General Motors, Google’s Waymo, Toyota en Honda dat ze tegen 2020 zelfrijdende auto’s zouden maken. 
Elon Musk voorspelde dat Tesla het in 2018 zou doen en als dat niet lukte in 2020. Inmiddels is 2020 al afgelopen en zijn zelfrijdende auto’s nog altijd niet verkrijgbaar. Waarom? Dat lees je in dit artikel.


Hoe werken zelfrijdende auto’s precies?
Ingenieurs proberen ondertussen al decennialang prototypes van zelfrijdende auto’s te creëren. Het idee erachter is heel simpel: je moet een auto uitrusten met camera’s die alle objecten om het voertuig heen kunnen volgen. Ze laten de auto reageren als hij op het punt staat een fout te maken. Je moet dus de computers in de auto de regels van de weg laten leren, terwijl ze ook zelf naar de bestemming moeten kunnen navigeren. Je autoverzekering wijzigen zal hierdoor zeker nodig zijn als de eerste zelfrijdende auto op de markt komt. Het klinkt namelijk een stuk makkelijker dan het echt is, want het creëren van zo’n voertuig is nogal complex. Autorijden is een van de meer gecompliceerde activiteiten die mensen routinematig uitvoeren. Het volgen van een lijst met verkeersregels is niet genoeg om net zo goed te rijden als een mens, omdat we dingen doen zoals oogcontact maken met anderen om te bevestigen wie voorrang heeft, reageren op weersomstandigheden en anderszins oordelen die moeilijk te coderen zijn in vaste regels. Zelfs het volgen van voorwerpen rond een auto op de weg blijkt ontzettend lastig te zijn.

Waarom duurt het langer dan verwacht om zelfrijdende auto’s op de weg te krijgen?
Tegenwoordig is het via autoverzekering.nl nog niet mogelijk om een zelfrijdende auto te verzekeren, wat puur al het geval is doordat zulke voertuigen nog niet gekocht kunnen worden. Dit komt doordat ze afhankelijk zijn van kunstmatige intelligentie om te werken. We hebben net een geweldig decennium gehad voor AI, zoals het ook wel genoemd wordt. Deze vooruitgang bracht dan ook de optimistische voorspellingen voor zelfrijdende auto’s op gang. Onderzoekers verwachtten dat we konden voortbouwen op de verbazingwekkende winsten die ze hadden gezien en nog steeds zien op andere vlakken. Maar als het ging om zelfrijdende auto’s, werden de beperkingen van die voordelen heel duidelijk. Zelfs met buitengewoon veel tijd, geld en moeite kon geen enkel team erachter komen hoe artificial intelligence een reëel probleem kon oplossen: het navigeren op onze wegen met de hoge mate van betrouwbaarheid die nodig is.

Wat is de oplossing voor dit probleem?
Een groot deel van het probleem is de behoefte aan veel trainingsgegevens. De ideale manier om een zelfrijdende auto te trainen, is door hem miljarden uren aan beeldmateriaal van echt rijden te laten zien, en dat te gebruiken om de computer goed rijgedrag aan te leren. Moderne systemen voor machine learning doen het erg goed als ze over een overvloed aan gegevens beschikken en juist zeer slecht als ze er maar een klein beetje van hebben. Maar het verzamelen van gegevens voor zelfrijdende auto’s is duur. En aangezien sommige gebeurtenissen zeldzaam zijn, bijvoorbeeld getuige zijn van een auto-ongeluk of puin op de weg tegenkomen, is het mogelijk dat de auto niet weet wat hij moet doen omdat hij in de trainingsgegevens zo’n situatie maar heel weinig heeft meegemaakt. Of dit probleem opgelost kan worden is dus nog maar de vraag.