Nieuws

Deskundigen voorspellen verkeersinfarct, plannen ‘groen en leefbaar’ Zeeburgereiland goedgekeurd

Op 9 oktober heeft de gemeenteraad vier plannen goedgekeurd over de bereikbaarheid en toekomst van Zeeburgereiland en IJburg. Tegen 2040 zijn er meer dan 32.000 woningen en wonen er ongeveer 75.000 mensen. Een goede bereikbaarheid is een belangrijke voorwaarde voor de leefbaarheid van de nieuwe wijken. De gemeenteraad wil een stadswijk met meer groen en weinig auto’s. Waar het openbaar vervoer, de fietser en de voetganger voorrang krijgen. De plannen kosten ongeveer 500 miljoen.
Onderdeel ervan is dat de kruising Zuiderzeeweg/IJburglaan een plein moet worden. Auto’s gaan hier deels onder de grond via een onderdoorgang van ongeveer 170 meter. “De IJburglaan blijft een belangrijke toegangsweg tot de stad. Het beschikbare geld stelt ons niet in staat de hele weg vanaf de Piet Heintunnel tot de aansluiting met de A10 ondergronds aan te leggen.” Deskundigen zijn hier kritisch over. Ze concluderen dat de gedeeltelijke ondertunneling van de verkeersaders Zuiderzeeweg en IJburglaan/S114 Zeeburgereiland tot een doorvoerplek voor verkeer maken, waar isolement dreigt en het risico op ongelukken toeneemt. In Het Parool viel te lezen: “In plaats van een levendige woonwijk, creëer je met deze plannen een nieuw verkeersriool.” Volgens de experts kan alleen volledige ondertunneling voorkomen dat het eiland vastloopt.
Van tramlijn 26 wordt de rails tot aan Steigereiland naar de noordkant van de IJburglaan verplaatst, waardoor die sneller en stabieler moet worden. De tramstalling verhuist naar de Oostpunt. Als het gaat om ‘groen en leefbaar’: dat is volgens velen juist het groenste, mooiste stuk Zeeburgereiland.
De gemeente wil naast de Amsterdamsebrug een fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bouwen, maar daar is nu nog geen geld voor. Als alles volgens plan gaat, start de bouw in 2029. Zie amsterdam.nl.

Beeld: Droneoog