Nieuws

‘Beleidskader Buurtmedia’, want buurtkranten worden goed gelezen

Buurtkranten maken de wereld een beetje beter. Daarom verdienen ze steun van de gemeente. Dit jaar en de komende twee jaar trekt Amsterdam vier ton per jaar uit om buurtmedia te ondersteunen. Oost krijgt jaarlijks € 43.750 om de eigen lokale media bij te staan.

Dat er geld naar buurtkranten gaat is geen nieuws. In Oost zijn Dwars door de Buurt (ruim €20.000 per jaar) en de inmiddels ter ziele gegane IJopener (rond de €15.000 per jaar) regelmatige ontvangers. de Brug doet het zonder subsidie. De afgelopen jaren was de financiering van de buurtmedia in de stad echter een rommeltje. Het geld kwam uit verschillende potjes en stadsdelen stelden hun eigen eisen aan subsidieverlening. Met het “Beleidskader Buurtmedia 2024–2026” dat deze maand op de agenda van de gemeenteraad stond komt hieraan een einde.

Nieuw beleid vraagt om onderbouwing. Een paar argumenten uit het beleidskader die moeten aantonen dat Amsterdam echt niet zonder deze subsidieregeling kan. Buurtmedia “zorgen voor betrokkenheid van Amsterdammers bij hun buurt”. Ze “maken de rijke diversiteit aan inwoners meer zichtbaar”. Ze “dragen bij aan meer onderlinge verbinding tussen buurtbewoners”. Buurtmedia “dragen bij aan het tegengaan van eenzaamheid”. Ze bieden “informatie over het stadsdeel of de gemeente en plaatsen onderwerpen op de politieke agenda”. Ze kunnen “een kritische waakhond zijn in de lokale democratie”. Ook zijn buurtmedia “in deze tijden van eroderend vertrouwen en nepnieuws van groot belang”. Zonder buurtmedia geen betere wereld (geen citaat).

De argumenten voor het ondersteunen van buurtmedia komen voor een belangrijk deel uit twee onderzoeken die de gemeente heeft laten uitvoeren. Een van de onderzoeken (van Kantar Public, 2023) gaat over het gebruik van lokale media in de stad en de stadsdelen. Bijna zes op de tien Amsterdammers blijken buurtmedia te gebruiken, vooral om te weten te komen wat er in de buurt speelt. In Oost ligt het gebruik met ongeveer zeven op de tien wat hoger.
Buurtkranten blijken de beste manier om zoveel mogelijk bewoners te bereiken – even afgezien van de “grote” dagelijkse media als Het ParoolAT5 of FunX. In Oost blijkt het bereik van de Brug (38%) duidelijk hoger te liggen dan dat van Dwars (20%) en IJopener (19% – waarvan de laatste krant eind vorig jaar verscheen). 

Maar de gemeente wil meer dan de buurtkranten om haar bereik te vergroten. Daarom maakt het beleidskader tot eind 2025 ruim een ton vrij voor drie “mediaverkenners”. Deze scouts “kunnen de schakel vormen tussen enerzijds mediamakers/buurtmedia initiatieven, en anderzijds professionele media-instellingen, onderwijsinstellingen en de gemeente. Deze mediaverkenners vormen daarmee de ogen en oren in de wijken, houden nauw contact met de stadsdelen, lokaliseren nieuwe initiatieven, geven gerichte tips en wijzen mediamakers, aspirant-journalisten en buurtmedia op de mogelijkheden binnen de gemeente”. Zonder mediaverkenners geen betere buurtmedia (geen citaat).