Nieuws

Badhuis Javaplein na de zomer weer open: ‘We geven het terug aan de buurt’

Het is volgens velen de mooiste plek van de Indische Buurt, maar de laatste tijd was het eerder een black box dan een bestemming om een biertje te drinken. Dat gaat veranderen. “We willen dat het Badhuis weer een plek wordt waar iedereen welkom is.”

Het belooft weer een bloedhete zomer te worden, dus een spaatje rood of een biertje op het terras van het Badhuis op het Javaplein is altijd prettig. Alleen: het Badhuis is dicht. En dat blijft zo, tot september. “Sinds juni zijn we gesloten,” bevestigt Floor Kortman, hoofd communicatie van Oedipus Brouwerij uit Noord, dat sinds 2019 de exploitatie deed. “Het is ons niet gelukt om er een geslaagde plek van te maken. Een spijtige constatering, maar zo is het.”

Wat er misging? “Onze ideeën strookten niet met wat de buurt vroeg. We zochten een plek waar in we in alle vrijheid konden experimenteren met nieuwe drankjes, nieuwe foodconcepten. Dat was voor ons de reden om uit te breiden naar het Badhuis. Maar we merkten al snel dat deze plek een buurtfunctie heeft. Het Badhuis is een buurthuis voor de Indische Buurt. Daar sloten onze plannen niet op aan. Een mismatch, ik kan het niet anders zeggen.”

Onveilig gevoel 
En dus gingen de deuren dicht. En nemen Marek Dirksen en Arne de Wit, in samenwerking met de Drie Wijzen uit Oost, ofwel de 3WO Horecagroep, vanaf september de exploitatie over. “Het Badhuis ging ons al langer aan het hart,” vertelt Riad Farhat, mede-eigenaar van 3WO. “Het is een prachtig pand met een bijzondere geschiedenis. Echt het middelpunt van de Indische Buurt. Tot begin jaren tachtig was het ook een badhuis, voor gezinnen die thuis geen badkamer hadden. Ik heb er zelf – geboren op de Insulindeweg – als kleine jongen nog gedoucht. Ook toen kon je er al een kop koffie krijgen, ook toen was het al een plek waar buurtbewoners elkaar konden ontmoeten.”

Die buurtfunctie moet het Badhuis weer krijgen, vervolgt Farhat. “Alle respect voor de vooruitstrevende plannen van de mensen van Oedipus, maar het Badhuis is die buurtfunctie de afgelopen jaren kwijtgeraakt. Je kon er geen kop koffie krijgen, je kon er ’s middags geen broodje eten, de openingstijden waren onlogisch. Niet leuk voor de bewoners van Oost, en ook niet leuk voor de andere ondernemers op het plein. Want er stond een grote zwarte doos midden op het plein, en dat gaf een onveilig gevoel. Ook de gemeente was daar niet blij mee.”

Plein opknappen
Een grand café dat van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat open is, waar je ’s ochtends koffie bestelt, ’s middags een lunch neemt en ’s avonds een lekkere maaltijd of een drankje op het terras, dat moet het Badhuis worden. “We willen dat het een plek wordt waar iedereen welkom is. Die functie heeft het altijd gehad, ook toen het nog een badhuis was. Die functie willen we terug.”

Niet dat het een makkelijke klus gaat worden, benadrukt Farhat. “Het is geen zekerheidje dat het gaat lukken. De huur is hoog, en het pand staat in een volksbuurt waar de portemonnee minder groot is dan in de rest van de stad. Bovendien willen we, samen met de gemeente, het plein opknappen. En we willen cultureel programmeren, met bijvoorbeeld livemuziek op zondagmiddag. Het Badhuis leent zich daar perfect voor. Dat betekent dat we flink moeten investeren om het rendabel te krijgen. Vandaar dat we het met drie partijen doen, zodat we de lasten kunnen verdelen: Marek, hij is echt de stuwende kracht, Arne en 3WO. We zetten samen de schouders eronder.”

Prachtige dag
Farhat hoopt dat het Javaplein daarmee straks weer een bestemming is waar je als bewoner van Oost graag naartoe gaat. “We willen dat er een wisselwerking ontstaat waar iedereen blij van wordt. Je gaat eerst winkelen in de Javastraat, daarna ga je lekker eten bij De Wilde Zwijnen of de Spaghetteria en na afloop drink je een biertje in het Badhuis. Dan heb je een prachtige dag gehad. Ja, we hebben veel zin in dit avontuur. We willen het badhuis teruggeven aan de buurt. Dat verdient het pand, dat verdient de Indische Buurt.”

Eigenaar Riad Farhat met wat klanten in zijn zaak Bukowski, 2014