December, voor horecaondernemers behoort het de beste maand van het jaar te. zijn. Maar voor het tweede jaar op rij gooit het coronavirus roet in het eten. Een rondgang langs de ondernemers in de Javastraat. Hoe overleven zij de avondlockdown?
La Fucina, Italian Food and Pizza
“We hebben problemen met ons internet. Alleen vandaag gelukkig, maar je voelt meteen hoe afhankelijk je nu bent van de online bestellingen. Mensen reserveren via onze site, maar vandaag dus niet. We worden steeds meer ingeperkt. Eerst mochten we open tot middernacht, toen acht uur, nu vijf uur. We zijn slechts vijf uur open per dag, van twaalf tot vijf. In die uren moeten we onze omzet halen. Dat lukt natuurlijk niet.”
“We hebben er geen oplossing voor, maar we blijven ons best doen. We staan klaar voor al onze klanten, via sociale media, onze website. En tussen twaalf en vijf is iedereen welkom. We proberen onze hoop niet te verliezen.”
(Simone, werknemer)
Bar Basquiat, bar-restaurant
“We draaien elke dag verlies. Toch hebben we besloten de zaak niet te sluiten. Bij de eerste lockdown deden we dat wel, maar je verliest dan het contact met je werknemers en de buurt. Dat willen we niet. Doordat we openblijven, krijgen we overigens geen compensatie van de overheid.”
“Bij de eerste beperkende maatregelen wisten we ons nog te redden. Als je tot acht uur open bent, kun je de avondmaaltijden eerder serveren. Nu alles om vijf uur dicht moet, lukt dat niet meer. Ik weet niet hoe het verder moet. We durven niet verder dan twee weken vooruit te kijken. Maar ik houd mijn hart vast voor de feestdagen. Ik denk niet dat we dan ’s avonds open zijn.”
(Claire, bedrijfsleider)
Sushito Oost, poké bowls
“Vergeleken met andere restaurants mogen we niet klagen. Dat komt doordat we altijd hebben ingezet op bezorgen en take-away. We hebben slechts een paar tafeltjes in het restaurant, dat verlies voel je nauwelijks. Maar we hebben minder aanloop. Voorheen kwamen mensen na hun werk een gezonde maaltijd bij ons halen. Door het vele thuiswerken lopen we dat nu mis. Mensen doen nu zelf hun boodschappen. Dat merken we.”
(Sven Komijn, bedrijfsleider)
Indonesia Indah Oost, authentieke Indonesische keuken
“Sinds de horeca om vijf uur dicht gaat hebben we de helft minder klanten. Wij zijn een afhaalrestaurant, mensen mogen na vijf uur bij ons komen afhalen. Dat gebeurt ook, maar minder dan we gewend zijn. Het is nu vrijdagmiddag, normaal staan er lange rijen voor de deur, nu is er niemand. Dat komt ook doordat het eind van de middag niet meer gezellig is in de Javastraat. Het is minder druk, mensen zijn voorzichtig, bang om de regels te overtreden, bang voor het virus. Heel jammer, we kunnen alleen maar wachten op betere tijden.”
(Sumarni, bedrijfsleider)
Bar Galizzia & Galizzia Deli, Italiaanse specialiteiten, food en wijnen
“We hebben geluk dat we én een bar-restaurant én een afhaal-deli hebben. Dat zijn communicerende vaten, dat was tijdens de vorige lockdowns net zo. Nu het restaurant om vijf uur dicht gaat, verleggen mensen het accent weer naar take-away. Ze gaan het thuis gezellig maken, kopen kaas, olijven, delicatessen, wijn.”
“Bij elke nieuwe lockdown kijken we weer wat wel en niet kan. We serveren nu bijvoorbeeld Italiaanse lunches in het weekend. We zijn er net mee begonnen, maar het loopt aardig. Verder is het afwachten. Het kerstmenu staat al op papier, maar ik denk niet dat we dat straks kunnen serveren.”
(Tom Galizzia, eigenaar)
Eethuis Ricardo, Creools-Surinaamse keuken
“Kijk maar naar buiten, normaal is de Javastraat een drukke straat, nu is het stil. Mensen blijven thuis. We hebben ook minder klandizie in het restaurant. Het is ook niet gastvrij dat je om 16.30 uur de mensen moet vertellen dat we over een half uur dicht gaan. Ik maak me zorgen over hoe het verder gaat. We zitten al bijna twee jaar in deze pandemie. Ik weet niet hoelang we dit nog kunnen volhouden.”
(Ricardo, eigenaar)
De Jonge Admiraal, restaurant, koffiezaak en café
“We schenken nu glühwein op het terras en we verkopen meer to-go, dat loopt goed. Je wordt er creatief van, bedenkt steeds weer iets anders, maar leuk is het niet. Mensen lopen minder snel bij ons binnen, voor velen is het een drempel om telkens hun QR-code te moeten laten zien. Niet iedereen heeft daar zin in. Dat snap ik, je voelt je minder welkom.”
“We krijgen veel annuleringen, van feestjes, verjaardagen. En alles kost meer tijd omdat je overal rekening mee moet houden, de controles, de maatregelen. De spontaniteit, de gastvrijheid, dat verdwijnt. Dat merken we ook in onze omzet.”
(Dirk Admiraal, eigenaar)
Foto: Crew van De Jonge Admiraal.