Nieuws

IJburg krijgt zijn weg naar het oosten

De aanleg van de oostelijke ontsluiting IJburg, kortweg OOIJ genoemd, is op 19 mei officieel van start gegaan. Deze nieuwe weg geeft IJburgers een directe aansluiting op de A1. Bestuurders verwachten met de nieuwe toegangsweg de bereikbaarheid van IJburg aanzienlijk te verbeteren. Van Poelgeest: “Ik ben oprecht blij met deze nieuwe fase in het plan-IJburg.”

De tweede fase behelst een brug over het Amsterdam-Rijnkanaal, de aansluiting op de A1 bij Diemen, en de afrit van de A9 naar de OOIJ. OOIJ 2 biedt een directe aansluiting van IJburg op het rijkswegennet en zal naar verwachting de druk verlagen op de Enneüs Heermabrug, die IJburg aan de westzijde ontsluit.

Aan de aanleg ging een lang traject vooraf, onder meer doordat er intensieve samenwerking nodig was tussen verschillende partijen. In dit verband wordt vooral Diemen genoemd, omdat OOIJ 2 over het grondgebied van die gemeente loopt. Wethouder Reuten: “Ik ben blij dat het werk nu van start gaat. Voor IJburg is dit heel belangrijk. En zonder Diemen was het nooit gelukt.” Ook de wethouder Scholten (Diemen) is verheugd: “Vanwege de goede samenwerking, én omdat er – rekening houdend met de natuur – toch goede infrastructuur aangelegd kan worden.”

Brug 2007
De nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal wordt een grootse. Architect Wim Quest bedacht een boog die boven smaller wordt, waardoor een slanke uitstraling ontstaat. Quest: “De mooie vorm moet natuurlijk nog blijken, maar ik heb mijn best gedaan. Dit is een feestdag voor mij. Wat dacht u! Ik ben hier al tien jaar mee bezig.” Brug nummer 2007 krijgt een hoofdoverspanning van 150 meter. Hij is ontworpen in dezelfde lijn als de Benno Premselabrug (die Haveneiland met de Diemervijfhoek verbindt), eveneens een ontwerp van Quest.

OOIJ 2 is in 2013 voltooid. Dan wordt IJburg ook aan de oostzijde officieel ontsloten door een 1×1 rijbaan. In een later stadium volgt OOIJ 3: een directe aansluiting op de A9. Dan heeft de oostelijke ontsluiting IJburg de beoogde 2×2 rijbanen en is de afwikkelcapaciteit aan de oostzijde bijna twee keer zo groot als die aan de westzijde (de Heermabrug).

OOIJ 1, de weg van IJburg tot aan de Nuoncentrale, werd in 2004 aangelegd. Deze route was oorspronkelijk alleen voor bouwverkeer beschikbaar, maar werd na klachten van bewoners in 2010 toch opengesteld voor publiek. Zodra OOIJ 2 gereed is, wordt deze tijdelijke weg richting Maxis (de Overdiemerweg) weer afgesloten.

Foto: Wethouders Maarten van Poelgeest (Amsterdam), Lex Scholten (Diemen) en  Thijs Reuten (stadsdeel Oost) en Don Bijl (Stadsregio) op weg door het zand voor de officiële aftrap.