Nieuws

Experiment: Snelle fietsers naar de rijbaan

Door drukte en grote snelheidsverschillen tussen voertuigen, vooral door de komst van snellere elektrische fietsen, wordt het onveiliger op de fietspaden. De gemeente Amsterdam start daarom met een proef waarbij snelle fietsers naar de rijbaan mogen. De proef vindt plaats van 18 april tot 19 juli op de Eerste Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat, tussen de Overtoom en de Kinkerstraat. Op deze route mogen snelle fietsers op de rijbaan fietsen.
Het verkeer wordt ingedeeld op basis van snelheid. Wie 20 kilometer per uur of langzamer gaat blijft op het fietspad. Snellere fietsers mogen naar de rijbaan (maar het hoeft niet). Voor alle bestuurders op de 30 km/uur-rijbaan geldt een maximale snelheid van 30 kilometer per uur. E-bikes mogen tot maximaal 25 kilometer per uur trapondersteuning bieden. Er is bewust gekozen voor een plek met veel fietsverkeer op een smal fietspad, waar inhalen moeilijk is. 
Tijdens de proef wordt bijgehouden hoeveel fietsers op de rijbaan fietsen, hoe auto- en fietsverkeer mengen op de rijbaan, en of het fietspad rustiger wordt. Via interviews op straat wordt naar ervaringen gevraagd. Daarnaast kunnen alle weggebruikers vanaf 18 april een online vragenlijst invullen. De resultaten van het experiment worden eind dit jaar verwacht. De proef is gebaseerd op het idee van Wichert van Engelen om de openbare ruimte in te delen op basis van snelheden in plaats van voertuigtypen. Hij won met zijn inzending de Fietsinnovatieprijs van digitaal platform Amsterdam Bike City.