Nieuws

Kruispunt Pampuslaan verdwenen, voetgangers moeten om. ‘Sprake van onvolledige informatie’

Frans van Vliet, lid van de stadsdeelcommissie te Oost vond zichzelf vier maanden geleden nog “heel erg dom”. Maar hij heeft zich herpakt. Nu vindt hij anderen, en met name de bestuurders van Oost, halve liegbeesten. En dat allemaal vanwege een klein stukje asfalt in de middenberm van de Pampuslaan dat inmiddels is verdwenen.

Van Vliet gebruikt zelf de term halve liegbeesten niet. Maar hij heeft wel in de vergadering van de stadsdeelcommissie van begin april zwart op wit ingebracht dat er sprake is geweest van “onjuiste of onvolledige informatie” – een nette formulering voor het vertellen van onwaarheden. En in de vergadering zelf had hij het over “dingen die worden geroepen die niet helemaal kloppen”.

Het gaat allemaal om de verlenging van tramlijn 26. Die stopt nu aan het einde van de IJburglaan maar wordt doorgetrokken, over de Pampuslaan, naar het nieuwe Centrumeiland en later naar het Strandeiland. Deze tram is een sneltram en om het woordje snel waar te maken heeft het zoveel mogelijk een vrije route om van Centraal Station naar IJburg te kunnen komen. Door het spoor aan weerszijden met hekken of heggen af te zetten kan de tram het tempo erin houden.

Dus ook op de Pampuslaan komen de hekken/heggen en daar zit de pijn, of om precies te zijn: bij de kruising van de Pampuslaan ter hoogte van de Pieter Oosterhuisstraat. Deze kruising was alleen bedoeld voor auto’s. Maar IJburg is ook Amsterdam, dus staken daar ook gewoon voetgangers en fietsers over. De kruising is er al een tijdje niet meer omdat het tramspoor wordt aangelegd en komt ook niet meer terug als lijn 26 straks over de Pampuslaan gaat. Wie naar de overkant van de Pampuslaan wil steekt over bij een van de twee zebrapaden die iets meer dan honderd meter links en rechts van de kruising liggen.

Volgens een inspreker, een ondernemer aan de Pampuslaan, is het wegvallen van deze kruising “een kwalijke zaak” en “echt onbegrijpelijk” omdat winkelend publiek op de Pampuslaan “helemaal moeten omlopen” via de zebrapaden. Dat is slecht voor de omzet. Bovendien is het gezondheidscentrum dat aan een kant van de Pampuslaan zit hierdoor minder goed bereikbaar en zijn vooral ook ouderen de dupe omdat die over het zebrapad moeten in plaats van even snel bij de (verdwenen) kruising de Pampuslaan over te steken. Aldus de ondernemer en in haar kielzog bijna de hele stadsdeelcommissie, onder aanvoering van Frans van Vliet.

Dus gingen de commissieleden vragen en eisen stellen. Kan de kruising toch niet blijven? Als het niet voor altijd is dan maar eventjes? Kan er niet een halte worden verplaatst? Kan er niet een tunnel komen op de plek waar de kruising zat? Antwoord: nee, nee, nee, nee. Niks kan meer, het project is in uitvoering en elke aanpassing kost geld (dat er niet is) en tijd (die er ook niet is want de bewoners van Centrumeiland zitten op de tram te wachten). 

Bovendien, het hele plan is bijna vier jaar geleden al in de stadsdeelcommissie besproken en iedereen die daar bij was, inclusief Frans van Vliet, vond het toen een goed plan. Over het vervallen van een kruising op de Pampuslaan had toen niemand het. Maar, zegt hij nu, toen is slechts in algemene zin over het doortrekken van lijn 26 gesproken in niet specifiek over het vervallen van de kruising en wie iets anders beweert is een halve leugenaar.

Maar ook al had de stadsdeelcommissie zich toen tegen het hele plan uitgesproken, dan nog zou tramlijn 26 gewoon, zoals binnenkort, over de Pampuslaan rijden en de kruising zijn verdwenen. De stadsdeelcommissie is geen serieuze partij in deze besluitvorming. Dat zijn hogere machten (gemeenteraad, vervoersregio), hoeveel tijd Frans van Vliet en andere leden van de stadsdeelcommissie ook aan vragen, agendapuntformulieren, bezoeken op locatie, moties, insprekers, en debatten besteden. 

Met dank aan Soesja van Grondelle

Door Harko van den Hende