Begin deze maand stond hij er al, sinds donderdag 28 maart is de terugkeer van Leendert Pop (1859-1943) naar de Weesperzijde officieel. Stadsdeelbestuurder Jan-Bert Vroege en rabbijn Rookmaaker onthulden het beeld aan de Amstel. Nabestaanden van Leendert Pop en Mustapha Slaby, woordvoerder van de nabijgelegen Al-Kabir moskee, waren hierbij aanwezig.
Het beeld staat er ter nagedachtenis aan de ouderen die tijdens de Tweede Wereldoorlog in het Joods Pension Verdooner woonden en om het leven zijn gebracht. Leendert Pop was één van hen. Het beeld is ontworpen en gemaakt door kunstenares Louise Schiffmacher van Teylingen. Zij woont in het pand van het voormalig pension. Dankzij de betrokkenheid van buurtbewoners staat het bronzen beeld nu op een sokkel schuin tegenover het vroegere pension Verdooner.Behalve de inspanningen van Louise en Henk Schiffmacher, stadshistoricus Rogier Schravendeel en stadsdeel Oost kon het beeld er ook komen dankzij de opbrengsten van een crowdfunding. Stadsdeelbestuurder Jan-Bert Vroege vond het hoog tijd de geschiedenis weer zichtbaar te maken. “Weinig herinnert er nog aan dat Oost, en zeker de Weesperzijde, een levendige Joodse buurt was. Met dit beeld geven we Leendert Pop, de andere bewoners van Pension Verdooner en de duizenden andere Joodse buurtgenoten die slachtoffer werden van de holocaust weer een gezicht.”
Leendert Pop was een eigenwerkmaker van diamanten en woonde en werkte in Amsterdam en Antwerpen. In 1943 werden hij en de 38 andere bewoners van het Joodse verzorgingshuis Pension Verdooner aan de Weesperzijde door de nazi’s weggevoerd en vermoord in Auschwitz. Leendert Pop werd 84. In 2010 ontdekken Louise Schiffmacher van Teylingen en haar man Henk dat hun woning deel was van het Joodse verzorgingshuis Pension Verdooner. De sombere geschiedenis van hun huis grijpt ze zo aan dat Louise op aanraden van Henk een beeld van Leendert maakt. Voor Louise was het een emotioneel proces in een tijdrovend gevecht. “Ik heb nooit eerder zoveel gevoeld bij beeldhouwen. Leendert is voor mij liefde en onschuld. Hij werkte zijn leven lang hard, was vader van elf kinderen, echtgenoot en boegbeeld van een teloorgegane cultuur. Nu de sculptuur klaar is heb ik het gevoel te zijn bevallen van een oude man. Ik ben blij dat het ondanks alle pijn toch een mooie onthulling werd en dat Leendert nu alle jaargetijden over de Amstel kijkt. Deze lente is hij nog aan het wennen, in de zomer straalt hij.”
Lees hier meer artikelen over het beeld, Leendert Pop en de geschiedenis.