De problemen met de bereikbaarheid van stadsdeel Noord afgelopen week door het uitvallen van de pont en de metro wakkert opnieuw de discussie aan over al dan niet een (fiets)brug aanleggen over het IJ. Vrijdag werd bekend dat de door Zeeger Ernsting (GroenLinks) en oud-raadsleden Dennis Boutkan en Tiers Bakker (SP) gewenste brug tussen Oost en Noord er hoogst waarschijnlijk niet op korte termijn komt.
Het drietal vroeg voorjaar 2021 al de aanleg van de brug te versnellen naar de coalitieperiode 2022-2026. Volgens wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) is het onrealistisch dat dit nog gebeurt. Als alle plannen zijn uitgewerkt kunnen de gemeenteraadsleden zich in 2026 buigen over een uitvoeringsbesluit. Als de start van de bouw in 2029 kan beginnen zou de brug mogelijk in 2032 klaar kunnen zijn.
Onduidelijk is nog of de brug er werkelijk komt. De oorspronkelijk geplande Javabrug ging niet door omdat de provincie en het rijk prioriteit stelden aan het scheepvaartverkeer. Voor de bouw van deze brug had VRA (Vervoersregio Amsterdam) 75 miljoen euro toegezegd. De oorspronkelijk beraamde kosten van 300 miljoen voor de Oostbrug, die het Azartplein met de Zamenhofstraat gaat verbinden, zijn inmiddels met ruim 10 miljoen gestegen. De gemeente wil zo’n een derde van de kosten op zich nemen en hoopt dat VRA de destijds toegezegde 75 miljoen euro of een hoger bedrag alsnog bijdraagt. Het overige geld zal van het rijk of elders moeten komen.
De problemen met het openbaar vervoer naar Noord vorige week legden pijnlijk bloot hoe kwetsbaar de bereikbaarheid van het meest geïsoleerde stuk Amsterdam is. Hulp- en nooddiensten uitten hun bezorgdheid hierover. Momenteel is Noord vanuit de rest van de stad over de weg alleen via de A10, IJtunnel en Schellingwoude brug bereikbaar. Het aantal reizigers dat de ponten tussen Noord en het Centraal Station en Oost dagelijks verwerkt is al jaren te hoog. De schepen zijn overvol, in de spitsuren moet een deel van de reizigers wachten op de volgende pont. De gemeente heeft aangekondigd meer vaartuigen in te zetten.
Stadsdeel Noord heeft rond de 100.000 inwoners, dit aantal zal in de nabije toekomst waarschijnlijk oplopen naar 180.000. Een brug of andere extra verbinding met Noord op korte termijn is daarom noodzakelijk. Vraag is hoe en wanneer.