Door werkzaamheden aan de Hollandsche Schouwburg werd de Plantage Middenlaan vorig jaar tijdelijk een fietsstraat, waar geldt dat auto’s te gast zijn. Uit onderzoekt blijkt dat de verkeersveiligheid is verbeterd. Een enquête onder buurtbewoners bevestigt dit beeld. De stadsdeelcommissie adviseert daarom de afsluiting definitief te maken. Fietsers daarentegen, zijn minder enthousiast.
Terwijl het trottoir door de afwezigheid van fietsers op sommige plekken is verdubbeld, hebben de auto’s en fietsers minder ruimte. Om de snelheid te beperken zijn drempels aangebracht, in een fietsstraat mag maximaal 30 kilometer per uur worden gereden.
Veel fietsers gebruiken de Plantage Middenlaan als doorgangsroute, een deel van hen vindt het vervelend op delen van de straat de rijbaan weer te delen met de auto. “Destijds zijn fietspaden aangelegd om ons te beschermen tegen auto’s. Nu zijn we terug bij af. Heel raar in een stad dat het fietsgebruik stimuleert.”
Een cafébezoeker kijkt dagelijks vanaf het terras naar het verkeer op de Plantage Middenlaan. “Het is grappig dat de trottoirs en fietspaden nu bijna leeg zijn en fietsers en auto’s soms knokken voor hun plek. Toch schijnen er minder ongelukken te zijn.” Een goede oplossing weet hij niet. “Ik denk dat deze straat te smal is om aan alle verkeerswensen te voldoen, maar dat de verbreding van de stoep een goed begin is. Mensen kunnen weer rustig over straat lopen.”
Omdat de autorijbaan, het fietspad en de stoep door parkeervakken en een hoge rand van elkaar gescheiden zijn, kunnen fietsers niet zomaar afslaan of stoppen. Om hun plek te bereiken moeten ze of omrijden of de verkeersregels overtreden. Hoe de auto’s en fietsers samen meer ruimte op de Plantage Middenlaan geven, is nog onduidelijk. De auto’s over de trambaan laten rijden kan niet zomaar. De halte op het kruispunt is vlak bij Artis en daardoor vaak erg druk. Alle auto’s weren levert, na de controverse over de verkeersknip, zeker een nieuwe strijd op.